Kokt korv och sena funderingar

Jag ber om ursäkt till alla er som sökte på: rosengård, sexnovell, arbogarättegången, sex, blondinbella eller ”bonde söker fru” som hamnade här. Denna posten behandlar inget av ämnena.

Legat och vridit mig en stund nu (två timmar), magen började ge sig tillkänna så jag bestämde mig för att stiga upp och lugna den. Och medan korven puttrade så kom jag att tänka på något som jag funderade över en vända till och sedan beslöt jag mig för att blogga om det. Synd att säga att jag totalt har glömt vad det var.

I brist på annat så kollade jag vad som var mest använda sökorden på Bloggsök, tyvärr inte lika underhållande som det har varit de senaste dagarna men här är topp15:

1 rosengård
2 sexnovell
3 arbogarättegången
4 sex
5 blondinbella
6 ”bonde söker fru”
7 stay-ups
8 sverigedemokraterna
9 sarah palin
10 nobelfesten
11 gummistövlar
12 spotify
13 ipred
14 rosengård + kravaller
15 lykke li

Som sagt, inte lika underhållande som för några dagar sedan då jag vek mig av skratt och undrade vad det var för fel på folk… Lite intressant att det bara finns ett parti representerat på listan, och relaterade sökord finns på platserna 19 och 35. Lite trist också att man inte får veta hur många sökningar listan baseras på ur min synvinkel i alla fall.

Funderade på om jag skulle kommentera Andreas Ekströms krönika om Piratpartiet, men en hel hög har redan kommenterat den men den enda som får en länk är Anna Troberg, dels för att hennes replik var den första jag läste om det hela och dels för att jag är ganska lat såhär dags på morgonen.

Nu tror jag att det jag tänkte skriva om först börjar få fäste i min teflonbelagda frigolithjärna. Min bättre hälft är på andra sidan Atlanten för att fira jul med sin familj som är utlånade dit under ett år. Eftersom det är relativt dyrt att ringa dit så håller vi kontakten med en blandning av Skype och MSN.
Om vi leker med tanken att FRA-lagen hade införts förra nyårsaftonen så hade staten haft full rätt att spana på vår kommunikation i sin jakt på yttre hot. Detta har sagts förr, speciellt då debatten gick som högast, men det är ändå tänkvärt.
Det finns gott om vanliga svenssons som har gränsöverskridande privat trafik av olika slag, denna kommer staten få snoka igenom bäst dom vill.
Så även om man faktiskt implementerar någon lösning som gör att endast trafik som inte går mellan personer i Sverige så kommer man fortfarande avlyssna trafik mellan ”svenskar”.

Nu spelar radiohjälpen i P3 Tack för kaffet med Timbuktu och Dregen, om du inte hört den så är det dags nu. Helt lagligt och gratis dessutom.

Hm, var var jag. Just det, trafik mellan svenskar. Är personer som bor utanför Sverige mer opålitliga än folk som bor i Sverige, även om dom är svenskar?
Är personer som kontaktar personer utanför Sverige mer opålitliga än personer som endast kommunicerar med personer i Sverige?

Nä, nu ska jag släppa dessa tankarna och gå och lägga mig igen, för nu känner jag mig riktigt trött.
Hittade förresten en postning om hur praxisen ser ut i Danmark när det gäller IPRED. Sammanfattningen är att isp och rättighetsinnehavare inte möts i rätten när man ska plocka ut vem som finns bakom en ip-adress, eftersom isp’en inte har något intresse av det. Summasummarum; rättighetsinnehavaren lämnar en bunte ip-adresser till domstolen som godkänner dem, eftersom motparten inte dök upp.

God natt privatlivet, var du än är.

Kommentera

