Musik ska lyssnas på för att det är bra

Hittade ett par rariteter i musiksamlingen som jag inte lyssnat på sen i gymnasiet. De aktuella skivorna var gjorda av ett norskt kristet metalband.

Dessa fynd fick mig att minnas en diskussion som jag hade med en kompis, vars åsikt i princip gick ut på att kristen metal är icke-existerande eftersom den är kristen, och om den existerar är mesig av nyss nämnda anledning.

En annan diskussion på samma tema, med en person som var starkt troende, gick ut på att kristen metal är en omöjlighet eftersom musikenstilen i sig själv är ond.

Nu har jag funderat lite över relaterade saker och kommit fram till att vissa musikstilar sätter en stämpel på lyssnaren. Lyssnar man på punk så är man vänstervriden, lyssnar man på metal är man satanist och lyssnar man på ”kristen” musik så är man en kristen extremist.

Jag lyssnar på musik jag tycker är bra och så är det med det, förvisso så kan jag upplevas som lite vänstervriden ibland, men dom som känner mig väl vet att min ideologiska bild är väldigt bred. När det kommer till religionen så är jag en person som knappast bryr mig, jag är kristen på pappret så att säga.

Jag tror att just stämpeln som vissa musikstilar sätter på lyssnaren avskräcker folk från att erkänna att de lyssnar på ett visst band eller en viss genre. Säger någon att de lyssnar på ett visst band så stämplar man dem automatiskt och skapar sig en bild av personen (som många gånger är felaktig).
Det jag vill komma till är att man ska våga öppna sina öron och lyssna på musik man tycker är bra, även om stilen inte stämmer överens med din bild av dig själv. Bara för att ett visst band står i ett fack innebär det inte alltid att det är dåligt.

Samma sak kan tillämpas på människor; alla hårdrockare är inte suicidiala massmördare och alla hip-hopare är inte brottslingar som endast tänker på image och rikedom.

I vilket fall som helst så länkar jag till två youtube-klipp med bandet Extol (vars skivor jag hittade innan idag), den första är en psalm med tryck i (och textning) och den andra är en mer klassisk metal-låt. Håll till godo.

Intressant

Ett svar to “Musik ska lyssnas på för att det är bra”

  1. Metalnallen Says:

    Kolla in mina metal o rock recensioner, kommentera gärna!

Kommentera

