Dagens tankerace

Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning om var jag ska börja dagens riktiga race, bortsett från att jordbävningen redan har avhandlats.

Jag tror att jag börjar i änden som handlar om trygghetsnarkomani och tron på att tekniken ska skydda oss om vi bara övervakar den. Idag är det Paris som får stå i rampljuset, med hot om fler bomber om man inte drar tillbaka sina trupper från Afghanistan. Och terroristkarusellen snurrar vidare med oförminskad hastighet. Denna gången handlade det bara om hot och bomber som inte kunde detonera, nästa steg är att bomber detoneras.
Redan nu kan man ställa sig frågan om vilka åtgärder som krävs för att förhindra sådana här saker, jag pratar inte om att utreda händelsen efteråt utan att arbeta preventivt. Jag har inget bra svar på det, men ur min synvinkel är de åtgärder som i dagsläget sätts i bruk i kriget mot terrorismen är till stora delar verkningslösa mot terrorismen, det enda de gör är att gröpa ur våra egna fri- och rättigheter.

Oskyldiga kommer drabbas på ett eller annat sätt, kanske inte av missriktade misstankar från staten utan genom att de pågrund av övervakningen, som bedrivs för deras eget bästa, likriktar sig för att inte bli misstänkta.

Terroristerna å sin sida är experter på denna typen av krigföring, man tränar sig att vara osynlig före och efter dådet. Målet är att skapa skräck i populationen och på så vis framföra sin åsikt eller genomdriva en förändring, detta sker genom en plötslig attack som i sig inte behöver göra så stor skada men som väcker uppmärksamhet. Och det är dags att ställa sig frågan, är det inte just detta man har uppnått?

Hela västvärlden verkar darra i skräck för terroristhotet som kan slå ner som en blixt från klar himmel, när som helst, var som helst och med vilka vapen som helst. Det är fan dags att folk tar sig samman nu, för tjugo år sedan hade vi terrorister som tränats av KGB att sprida skräck i västvärlden och de lyckades väl hyfsat. IRA och ETA är två andra exempel från en nära dåtid.
Hotet från terroristerna är idag knappast större än vad det var då, hur många terroristdåd har skett i Europa sedan 2000? Inte speciellt många om man tänker efter. Hur många har dödats i terroristdåd i Europa sedan 2000?

Ställ dom frågorna i kombination med frågan om åtgärderna (datalagringsdirektivet och FRA-lagen tillexempel) vi vidtar står i proportion till hotet, jag anser det inte vara värt åtgärderna av flera orsaker.
För det första så är det inte rätt att sätta demokratiska fri- och rättigheter ur spel för att skydda befolkningen, för det andra så står inte hotet i proportion till åtgärderna och för det tredje så kommer terroristerna att smita under radarn.
Vad hindrar terroristerna att uteslutande kommunicera med hjälp av brev? Datalagringsdirektivet tar inte upp fysiska pappersbrev och FRA kommer inte genomlysa brev efter misstänkt innehåll. Bara ett tankeexperiment, det finns många sätt att kommunicera på utan att lämna något elektroniskt spår.

Att sedan dessa lagar, som inte bara handlar om terrorism, som kränker våra rättigheter och i många fall är rättsosäkra dessutom stiftas av personer som inte har koll på tekniken gör saken ännu värre. De lagar av teknisk natur som har stiftats, eller kommer att stiftas, lider samtliga av huvudlöshet. Beslutsfattarna har misslyckats med att inse lagarnas omfattning och vad de egentligen innebär. Man ser den digitala världen som en helt annan värld, som exempel kan man ta skillnaden mellan e-post och vanligt brev.
Varför ska man spara vilka jag skickar e-post till när man inte sparar vilka jag skickar snigelbrev till? Varför ska man scanna mina elektroniska brev efter misstänkta saker när man inte gör samma sak med mina vanliga brev?
Teknikneutralitet my ass.

Läs Anders Mildners ”Principer, någon?” och Johannes Forssbergs ”Ungas raseri mot Stasi-EU”.
Intensifier kommenterar ovanstående ledare, Svensk Myndighetskontroll hejar på Norge och Emma på opassande sammanställer svaren på fråga fem om FRA.

Får ju inte glömma bort seriesidan ”Vi är staten, du är vår bitch” som Marcus Fridholm tillverkade och tipsade om.

Klara skriver om varför hon är pirat och vad det innebär, läs och tänk efter.

Piratpartiet behövs idag, besök sidan och läs ståndpunkterna håller du med så är det bara att rösta på pp i EU-valet och i riksdagsvalet. De etablerade partierna har redan visat var de står i dessa frågorna, i några fall tvärtemot vad man lovade innan förra valet.

Lång postning, med litet innehåll… Jag skyller på att jag skrev den medan jag väntade på att min soppa skulle koka klart.

Intressant

Uppdatering: Måste länka till denna postningen från Schneier: Buying Fake Nintendo Consoles Helps Terrorists.

Kommentera

