Angående panopticon

Med FRA-lagen och datalagringdirektivet som bakgrund ger jag er texten till det svenska punkbandet Big Fish’s låt ”Angående Panopticon”.
Anledningen till att jag publicerar denna texten är Anders Widéns postning om att regeringen inte vill oss väl och hans inlägg fick mig att tänka på denna låten. Och för er som inte vet vad panopticon är hänvisar jag till wikipedia.

Vet du vad sa Lagerman, denna saken gäller
Denna fästning den är grann, murad upp kring celler
Där de livstidsdömda fångar, spärras in och dåden ångrar
Dömda av en mäktig man, just så sade lagerman

Om en fånge vore sån, att han flykt planerar
Trotsar han panopticon, och tänker aldrig mera
För det spelar ingen roll, du är satt under kontroll
Du ser inget, men är sedd
Olyckan är redan skedd

Så skramla stolt med nycklarna, fångvaktarlakejer
För ni tillhör hycklarna, som gör allt de säger
Cirkelrunt bevakningstorn, blås i ert rannsakningshorn
Inga bagateller, dessa dystra celler

Fängelset ska vara scen, fångarna aktörer
Skjuts det gift, upp i en ven
Sker det mitt framför er
Fångade i samma båt, ingenting att göra åt
Denna pjäs har inget slut, buras in och bäras ut

Ingenting sa Lagerman, kvar att diskutera
Dömda staplas på varann, och här ryms väl flera
Mur raseras, nya celler
Vakter skriker, hundar skäller
Undvik straffet den som kan
Just så sade Lagerman

(Eftersom jag har skrivit ned texten efter att ha lyssnat på låten kan det finnas felaktigheter i den.)

(Intressant)

2 svar to “Angående panopticon”

  1. Anders Says:

    Där ser man. Fick jag lära mig en ny låt! Den fanns inte med i min associationskedja, men gör nu!

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Alltid skoj att kunna bidra med något på något sätt :)

Kommentera

