Öl, chips och kärnkompilering

Har just kommit hem från middagen hos morsan, kyckling med potatislock har syrran fipplat ihop. Riktigt gott minsann!

Har börjat få in ”knycken” när det gäller att komma in utan att sätta igång hundarna, iofs så går Nemi igång och hoppar och härjar när hon får syn på mig ändå. Fast det är skönt att få av sig skorna och jackan utan att samtidigt ha en hund som vill hälsa i ansiktet.

Nu sitter jag här med en öl, en påse chips och en ssh-session mot servern där jag kompilerar linux-kärnan. Nästan meditativt att se raderna ploppa förbi, men samtidigt jävligt trist. Första gången jag testar en hardened-kärna, får se om jag reder ut det.

När jag ändå är inne på detta spåret så kan man ju fundera över argumentet ”Det går inte att konkurrera med gratis”.
Om det hade varit sant hade alla datorer haft någon Linux-dist (eller någon av de fria *BSD-arna) installerat och ingen hade använd Office-paketet. Nu är det ju inte så… Uppenbarligen går det att konkurrera med gratis… Intressant.

Kommentera

