Dagens lästips och lite svammel

Har precis läst en liten berättelse om framtiden hos Calandrella, mycket tänkvärd i min mening. Läs den!
Var inne på att själv skriva en liknande berättelse när jag satte mig här, men jag tyckte den ovan nämnda var så bra så jag skippar min idé helt.

Mårtensson skriver det jag har varit inne på tidigare, men med andra ord. Tycker det är en ganska konstig inställning egentligen; inte nog med att alla ska övervakas som potentiella brottslingar, vi måste betala det genom telefon- och bredbandsräkningen. Valet 2010 är inne på samma linje och jämför med hur det är på kommunalplanet.

Henrik Alexandersson lägger upp spelplanen som den ser ut förnärvarande och uppmanar oss alla att det är nu det är dags att sammanställa alla integritetskränkande åtgärder och sprida den samlade bilden.

Marcus Fridholm har hittat en klockren tjuvlyssning om fasonerna regeringen sysslar med.

Jag har tidigare pratat om att denna lagen, FRA-lagen och IPRED blir verkningslösa mot dem man jagar på grund av anonymiseringstjänster. I slutet på denna Aftonbladet-artikeln motsägs detta dock:

En annan effekt enligt Anders Ahlqvist är att de företag som har som affärsidé att anonymisera internettrafiken kommer att få det svårt.

– Att syssla med anonymesringstjänster kommer inte att vara tillåtet eftersom det bryter mot lagen.

Läs det sista igen!
”anonymesringstjänster kommer inte att vara tillåtet”

Att vara anonym kommer alltså att förbjudas. Detta ger mig riktigt kalla kårar.
Till att börja med så ställer jag mig frågande till vad Ahlqvist egentligen säger; säger han att anonymiseringstjänster kommer förbjudas i direktivet? Kommer det vara förbjudet att driftsätta sådana tjänster och kommer det vara förbjudet att nyttja dem?

Om något av ovanstående är sant, så är det riktigt otäckt och sannolikt så går det inte ihop med andra lagar. Även om jag har ”rent mjöl i påsen” (enligt mig själv i alla fall) kan jag tänka mig ett flertal tillfällen då jag vill kunna nyttja anonymitet på nätet.

Rätten till anonymitet är viktig, på flera plan. Om jag har ett jobb där det finns svåra missförhållanden så kanske jag vill offentliggöra detta utan att riskera repressalier. Om anonymiseringstjänster förbjuds kan jag inte skydda min egen anonymitet.

Dessutom så kommer ett eventuellt sådant förbud bara drabba ”oskyldiga”; ”If privacy is outlawed, only outlaws will have privacy” som Philip Zimmermann sa.
Om jag var en grov brottsling och hade ett val mellan att bli straffad för att mina kontakter inte gick att kartlägga, eller bli straffad för låt oss säga medhjälp till mord eller något annat grovt brott, så skulle jag ta straffet för anonymiseringen eftersom det sannolikt är lägre.
En liknande diskussion har förts i England där man enligt lag är skyldig att uppge kryptonycklar om man är föremål för utredning. Straffet om man vägrar är ett relativt kort fängelsestraff. Om vi då antar att jag har krypterade filer på min dator som binder mig till ett terrordåd som skulle ge mig livstids fängelse, vad tror ni att man väljer? Speciellt om filerna i fråga är det enda riktigt bindande beviset.

Rätten till anonymitet är precis som rätten till personlig integritet två viktiga saker i en fungerande demokrati. FRA-lagen och datalagringsdirektivet hör inte hemma i en demokrati, båda lagarna ger alltför stor risk för läckor och missbruk.
Det enda Galenskaparna-Rosenbad lyssnar på verkar dock vara om de mister sina platser i plenisalen eller i EU-parlamentet. Piratpartiet behövs i dessa byggnaderna, bevis finns det gott om då övriga partier har kompromissat bort ovanstående frågor.

Intressant

4 svar to “Dagens lästips och lite svammel”

  1. calandrella Says:

    Tack för visad uppskattning av mitt inlägg!

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Det var så lite så. Bra saker ska premieras tycker jag :D

  3. Marcus Says:

    Har gjort om tjuvlyssningen till serie: http://fridholm.net/2008/12/15/vi-ar-staten-du-ar-var-bitch-part-2/

  4. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Marcus: Haha, underbar :DSka länkas till i en senare postning.

Kommentera

