Vilken morgon.

Riktigt härlig morgon på alla sätt.
Hade svårt att somna igår, lyckades somna lagom till att Mathilda ringde vid femtiden för att säga hejdå innan hon åkte över bron till Danmark för vidare färd till USA. Känns sådär att hon ska vara borta över julen, men det är bara att bita ihop.

Drar igång mina datorer och härjar lite med Gentoo-installen på serverburken. Behövde flytta tmp-katalogen till en annan disk för att kunna dra ner sakerna som ska installeras.

Om man övergår till Sverigebevakningen för dagen så var den första nyheten jag hörde att polisen fördröjde livräddningen av en häktad!
Tidigare har det framkommit att häktespersonalen inte skar ner och påbörjade upplivningsförsök innan ambulansen kom efter nio minuter (vilket får ses som ganska snabbt), nu framkommer det dessutom att ambulanspersonalen hindrades därför att polisen skulle ta kort eftersom en av poliserna på plats bedömde att mannen redan var död.
Detta agerande ter sig märkligt för mig, för det första så tror jag inte en polisman får dödförklara någon (såvitt jag vet så är det bara läkare som får det, med undantag av några fall) och för det andra så borde tillochmed en polisman begripa att livräddande åtgärder har prioritet över allt annat i sådana här fall, även om man gör bedömningen att personen redan är död (avsaknad av puls och andning är inte tillräckligt för att dödförklara någon).

Det var den första värstingen för dagen, den andra värstingen är teledatalagringsdirektivet. I korthet går det hela ut på att det FRA inte får ta reda på om oss svenskar, ska lagras ändå för polisiära ändamål i ett år.
Precis som FRA-lagen är detta från början ett förslag från socialdemokraterna med en viktig skillnad; det finns ett EU-direktiv i bottnen (som dock lobbades igenom av herr Bodström). Dock så går det svenska förslaget längre än vad EU-direktivet kräver (precis som i fallet IPRED, någon som ser ett mönster?).

För att summera upp vår framtid, om man piskar igenom detta förslag: FRA övervakar dig, och säljer uppgifterna till andra länder, det FRA inte får spana på lagras ändå av tele- och internetleverantörer för att polisen ska kunna utreda grov brottslighet, IFPI kan stämma skiten ur dig för att någon har lånat ditt wlan för att ladda ner en enda låt tack vare uppgifter som internetleverantörerna måste lagra (för att polis och åklagare ska kunna utreda grov brottslighet).

Det hemskaste av allt är att teledatalagringsdirektivet gör att IFPI kan jaga fildelare med uppgifter som lagras enbart för att utreda grova brott, i dagsläget behöver inte internetleverantörerna lagra vem som har ett visst ip. Tack och lov så får de inte tillgång till hela kakan, vilket de tydligen vill. Mark Klamberg har en postning om vilka krav som ska ställas för att utlämna trafikuppgifterna enligt förslaget.

Detta är ett riktigt läbbigt förslag, på mer än ett plan.
Återigen används terrorism som argument för att genomdriva en vansinnig lag som kränker integriteten så djupt att jag nästan är inne på att enbart kommunicera med burktelefon, pappersflygplan och brevduvor i fortsättningen.
Det som stör mig allra mest är dock att det är vi som blir övervakade som måste betala för kalaset.

När vi ändå är inne på datalagringsdirektivet så blir det tydligt att vår justitieminister vänder kappan efter vinden konstant. Johanna har sammanställt en liten lista över vad Ask har sagt tidigare om detta direktiv. Riktigt spännande läsning.

Apropå Beatrice Ask så skrev jag nyligen i en annan post, efter en kommentar, att intrångsundersökning inte skulle vara aktuellt mot privatpersoner, justitieministern verkar dock inte förneka att detta kan ske. Eller rättare sagt, hon ger ett svar som kan tolkas som ett ”ja” eller ett ”jag har ingen aning” för att sedan byta ämne. Jag ställer mig återigen frågan om Beatrice egentligen har någon som helst koll på vad hon gör?

Mary undrar om alla har tappat sans och vett. Nej Mary, alla har inte det, men våra politiker har det tyvärr.

Kika på Anders Widéns fina reklambild för IPRED. Den gjorde min morgon lite ljusare i alla fall! :D

Intressant.

4 svar to “Vilken morgon.”

  1. Anders Says:

    Man hinner ju knappt med att vare sig leva eller fixa jobb så man får in stålar. (gäller i alla fall mig som inte har fast arbete, utan driver någon konstig författarfirma)Det här är ruskigt, lag läggs på lag. Jag känner mig ytterst larvig som sitter och pillar med mina bilder , men jag hoppas i förlängningen att jag eller att vi på nätet tillsammans till sist kommer på hur vi på ett bra sätt kan berätta om vansinnigheterna så att alla begriper.

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Svårt att hinna med studierna också kan jag meddela :DLaghysterin har börjat skena totalt nu verkar det som, frågan är om ens någon har någon fullständig bild av effekterna.Alla bidrag är bra bidrag, dessutom gillar jag dina bilder :D

  3. Tor Says:

    <>”Mark Klamberg har en postning om vilka krav som ska ställas för att utlämna trafikuppgifterna enligt förslaget.”<>Länken fungerar ej.

  4. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    @Tor: Åtgärdat

Kommentera

