Kommer datalagringsdirektivet förhindra terrorism?

Har funderat en del över denna frågan idag, vill dessutom minnas att jag förde ett liknande resonemang om FRA-lagen när terroristargumentet var aktuellt.
Det som kommer att lagras är vem som ringer eller sms’ar till vem komplett med klockslag och fysisk plats, e-mail-headers sparas (i alla fall till och från fälten), upp- och nedkopplingstider mot internet samt ip-adress.

Kommer detta ha någon som helst preventiv verkan mot grov brottslighet eller terrorism?
Jag ställer mig tveksam till att det kommer ha det, vissa indikationer på att något är på gång kan kanske vara tänkbart om trafik mellan redan misstänkta individer ökar radikalt eller slutar plötsligt.
Men som sagt, där handlar det redan om misstänkta personer och om de är misstänkta för brott av den grad man pratar om så kan polisen antagligen få tillstånd till buggning av olika slag.

I utredningsskedet efter att brott har begåtts kan jag tänka mig att trafikdatat kan ha viss betydelse, men jag ställer mig tveksam även här. Terrorister är inte korkade, personer som är involverade i den organiserade brottsligheten är inte korkade, de som är korkade har för längesedan försvunnit ur systemet därför att de var korkade.
Vi lever i en evolutionär värld, i de grova brottens värld klantar man sig en gång sedan är det kört för då har du ögonen på dig.
Terrorister och organiserade brottslingar kör sannolikt med klonade SIM-kort i mobilerna och SIM-korten (eller hela telefonen) byts med täta intervaller.

Fasta telefoner används sannolikt i mindre utsträckning, just för risken att bli avlyssnad och risken för kartläggning.

Att det går att skicka och ta emot e-mail anonymt skrev jag redan om i oktober. I dessa fallen ser man bara i loggarna att personen har skickat ett mejl till en server eller tagit emot ett mejl från en server. Vart det skulle eller varifrån det kom går inte att se.

Upp- och nedkopplingstiderna begriper jag faktiskt inte alls poängen med ur brottsutredningssynpunkt. Jag tror de flesta brottslingar/terrorister gör som jag med sitt bredband och låter det stå igång.
Förvisso så lagrar man mellan vilka tider en viss abonnent var uppkopplad och vilket ip-nummer han hade så att man kan kartlägga i detalj på vila sidor han surfade. Det riktigt fula i sammanhanget är att dessa uppgifter är precis det ifpi vill ha när IPRED går igenom.

En lag framtagen mot terrorism används för småskalig fildelning, i min värld kommer det vara det enda denna lagen kommer bidra med.
Samtidigt känner jag mig trött på allting, en regering som driver frågan stenhårt i EU och får det till ett direktiv, nästa regering driver igenom lagen på hemmaplan utan en enda protest utåt.
Riktigt intressant blir det när nuvarande regeringsparti kritiserade förslaget stenhårt när det drogs genom EU, men nu glatt går längre än vad direktivet kräver.

Såfort det handlar om terrorism, barnporr eller fildelning så kan man bortse helt och hållet från konsekvensbedömningar av det man beslutar. Om skattelagarna hade stiftats på samma sätt som lagar som rör nyss nämnda områden så hade landet varit kört i botten.

Har någon enda människa som var inblandad i direktivet ställt sig frågan ”Är detta rimligt? Kommer det vara effektivt? Är detta förenligt med grundlagar och mänskliga rättigheter?”
Svaret på de båda första frågorna är nej enligt mig, den tredje är jag tveksam till.

Jag tror inte ens politikerna har en susning om vilka krav på lagringskapacitet denna lagen kommer innebära, och vilka är det som kommer få betala för lagringsutrymme och övrig hård- och mjukvara?
Vi som kommer kartläggas kommer få betala på ett eller annat sätt, antingen via skattesedeln eller vanlig räkning. Eller båda delarna.

1984 var en önskedröm nu när vi börjar närma oss ”framtiden”…
Jag hoppas bara att Piratpartiet inte blir förbjudet innan valet, dom behövs både i Riksdag och EU-parlament. Bättre att sakna en av de gamla ideologierna, än att bryta den.

Bloggar
Rick Falkvinge
Farmor Gun
Frihet, fildelning & feminism
Henrik Alexandersson (som även skriver en kort notis om att EU ber Frankrike tagga ner lite)
LarsErick
MinaModerataKarameller
Paf
Sagor från livbåten
m.fl. m.fl.

Tidningarna
Sverige är skyldigt att införa lagen
M vill arkivera datatrafik ett år
Brott mot svensk grundlag?
Massiv kritik mot lagen
Kritik mot ny datalagringslag
Säpo: Informationen bör lagras i två år
”En väldigt viktig lag”

Uppdatering: Från början tänkte jag komma fram till några paraleller till forntida diktaturer och deras säkerhetstjänster, men det föll bort i allt svammel och nu har jag helt glömt vad det var jag skulle skriva på det spåret.
Jag gillar inte heller att SvD kör ut samma nyhet flera gånger i samma feed under (ibland) olika rubriker.
Återkommer med kommentarer om de senaste två artiklarna.

Kommentera

