FRA-lagen slår till igen

Säkerhetspolisen, Försvarets radioanstalt och den militära underrättelsetjänsten går ihop och bildar en permanent grupp för att motverka terroristhot mot Sverige.

Arbetsgruppen har fått namnet Nationellt centrum för terrorhotbedömning, NCT.

Vissa anpassningar av de regler som gäller för myndigheterna kan behöva göras för att informationsutbytet ska löpa smidigare, enligt en skrivelse till regeringen.

NCT ska vara igång från årskiftet.

Rakt av från Rapport

Att SÄPO är inblandat är lovande, och ska jag vara helt ärlig så ser jag en poäng med MUST och FRA också. Jag förstår dock inte varför rikskriminalpolisens underättelsetjänst (?) inte får vara med i gänget.

Det jag tycker är oroväckande är ”Vissa anpassningar av de regler”, det känns som att man kommer ta bort den skrivelsen som gjorde att FRA-lagen inte kunde nyttjas av SÄPO (vill minnas att det fanns en sådan punkt i de berömda ”15 punkterna”).

Hursomhelst så har jag riktigt svårt att se behovet av denna arbetsgruppen. Terrorism har, precis som fildelning och barnporr, blivit något av ett modeord som man kan använda för att genomdriva vansinniga lagar.

Ska sova nu, men jag återkommer om detta när det finns mer att läsa och jag har fått fundera på det.

2 svar to “FRA-lagen slår till igen”

  1. Nedslag Says:

    jag tycker det verkar vara bra att dessa tre ben nu slås ihop. Och jag håller med dig till viss del att Rikskriminalen KUT borde få vara med och leka. men det är de nog på ett eller annat vis. Vi får väl hoppas att information letar sig uppåt och sidledes i denna härligt rigida organisation.Håller med dig ang barnpor som modeord och artikeln i svd ang Scorpions får mig att må illa. Snart vågar inte män byta blöjor på sina barn vid en offentlig toaltett någon kan stå med en mobilkamra och filma och sända iväg. Nu ska jag ladda med dubbeldaim så jag har ngt att betala ipredmannen med…Hoppas du sov gott..

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Skulle gissa på att KUT är med på kanten, de borde ha ett visst samarbete med SÄPO tycker man när det kommer till terrorism.Snart vågar väl killar inte ens bli pappor för att de kan bli anklagade för en massa saker, skrämmande egentligen.Jodå, jag sov gott. Hoppas daimnedladdningen funkade ;)

Kommentera

