Dilemma

Funderade över om jag skulle se på fp’s hearing om fildelningen eller tidningsutgivarnas FRA-debatt.

Nu har jag hört Eva Dahlgrens snyfthistoria om att hon svälter och funderar på om inte FRA-debatten är mer givande. Speciellt då man i inledningen slår fast att öppen källkod-rörelsen är en marginell rörelse som inte funkar i verkligheten och att ekonomiska inkomster är det som gör att folk skapar.

När det gäller öppen källkod-rörelsen delar jag inte alls synen som gavs, visst utgör öppen källkod en väldigt liten del av kakan men det tror jag snarare beror på invanda mönster än att sluten källkod är av överlägsen kvalité.
Anledningen till att kommuner och landsting ofta köper in sluten källkod tror jag beror på att man har skapat en låsning till vissa programpaket. Jag minns en kommentar jag fick när jag frågade varför man köpte in MS Office och inte OpenOffice, svaret jag fick gick ut på att OpenOffice inte hade stöd för VB-script vilker MS Office hade och man hade en massa makron i VB-script som man var tvungen att kunna köra. Ett ganska typiskt fall av inlåsning.

En annan anledning till att sluten källkod står för så stor del av kakan beror på avtal med datortillverkarna. Köper man en dator från någon av de stora tillverkarna så får man i princip alltid ett operativsystem installerat från början, detta operativsystem är i princip alltid slute källkod.

Men att påstå att öppen källkodrörelsen inte funkar mer än i några enstaka specialfall, då är man ute på rejält tunn is.

Nej, jag orkar verkligen inte lyssna på Alexander Bard…

Intressant

————
Skicka kultur till Riksdagen!

Kommentera

