Censur av stötande innehåll

Läser på SvD att IWF har svartlistat en Wikipediaartikel och överväger att svartlista Amazon på grund av skivomslaget till Scorpions skiva Virgin Killer.
Skälet till svartlistningen är att en minderårig flicka poserar naken på omslaget.

Det jag finner intressant med det hela är att IWF är en privat organisation som klassar bilden som barnporr, trots att utredningar i flera länder säger motsatsen. Att bilden är osmaklig kan jag hålla med om och jag ställer mig även frågande till Scorpions val av omslagsbild, men att censurera sajter där bilden finns ger mig ett visst obehag.

Risken som jag ser med denna typen av spärrlistor är att de väldigt lätt kan användas för att censurera ”obekväma” sidor. Beroende på vilka privata intressenter som återfinns bland de som gör listorna kan olika saker censureras, samma sak kan ses om spärrlistorna drivs i statlig regi (vilket är fallet i Sverige). Det enda vi vet är att listorna ska förhindra spridning av vissa saker, om sedan andra saker spärras får vi inte veta.

Personligen så tror jag att dessa spärrlistorna har ett begränsat värde, dom kan förhindra ”misstagen” men de man försöker komma åt kommer att kringgå filtrena på olika sätt.

Jag ser som sagt fler risker att filtrena missbrukas av de som skapar dem, än den faktiskta nyttan av dem. Att någon gör en bedömning av vad jag får se eller läsa känns inte det minsta bra och det finns en del exempel på sidor som har svartlistats på oklara grunder. Till detta kan vi lägga rena definitionsfrågor; det en person upplever som stötande behöver inte vara det enligt någon annan.
”Olagligt” material kan även det vara en definitionsfråga, en byggbeskrivning av en atombomb är inte olaglig (så vitt jag vet) men att bygga en är definitivt olagligt. Ganska extremt exempel, jag vet…

Vad kan vi dra för slutsatser om detta egentligen? Censuren, trots att den införs för en god sak, är av ondo. Obekväma åsikter censureras för att vanligt folk inte ska behöva se eller läsa dem, dom fula fiskarna simmar lugnt eftersom de kringgår filtrena.

Läs Blogge’s spaning om ämnet, den är mer djupgående än min.

Hanna Wagenius skriver om yttrandefriheten och HAX skrev om det hela för några dagar sedan.
Rormok har en liten spaning om det hela.

3 svar to “Censur av stötande innehåll”

  1. rormok Says:

    Håller med dig, i ditt resonemang.Censur tror jag, precis som du, är fel väg att gå.

  2. AToTheK Says:

    Jepp med censur så blir det nog bara värre spec när det inte finns någon insyn i vad som spärras och varför. Jag håller dock inte med dig omslaget, jag tycker att det känns rätt passade, känns rätt beskrivande av skivan namn. Sedan så tycker inte jag det är något spec sexuellt med den utan tycker mer det ser ut som konst.Annars så var det bra skrivit.

  3. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    @AToTheK: Så speciellt sexuellt tycker jag inte heller omslaget är, men jag gillar inte bilden. Fast smaken är som bekant som baken, delad :)

Kommentera

