Jag kan verkligen inte låta bli

Läser Berth Miltons debattinlägg om IPRED i Expressen, men jag var tvungen att ta en paus då han bevisade att han inte har någon koll på vad han pratar om.

I ett fåtal länder i Europa, däribland Sverige, är fildelning laglig

Rätt men ändå jättefel.
Ja, fildelning är lagligt i Sverige. Om jag skapar ett verk finns det ingen lag som förbjuder mig att dela med mig av detta på till exempel Piratebay. Märk väl, det är jag som skapat verket jag pratar om och jag får använda fildelningsnätverken för att sprida det.

Det Milton pratar om är illegal fildelning, att jag tar ett verk som någon annan gjort och lägger upp på Piratebay. Denna formen av fildelning är, tada, FÖRBJUDEN! Ja, det är sant. Den illegala fildelning är faktiskt ett lagbrott utan att IPRED har införts. Spännande va?

IPRED förbjuder inte illegal fildelning, eftersom den redan är förbjuden…
Visst är det intressant när förespråkarna inte vet vad det är de förespråkar?

SvD lämnar några läsarkommentarer om IPRED, de enda positiva uttalandena om lagförslaget handlar om att det är fel att fildela. Jag låter bli att kommentera just detta, eftersom IPRED-debatten faktiskt inte handlar om detta. Denna debatten handlar om ifall det är rätt att låta privata organisationer dra folk inför rätta, på lösa grunder, för ett brott dom kanske inte ens begått.

Och nu lite skamlös reklam, som beror på att vi har en regering som konsekvent bortser från kritik som kommer från ”ungdomsgenerationen” och som konsekvent skiter i sina ungdomsförbund. Hjälp till att få ett stopp på integritetskränkande, rättsosäkra och teknikfientliga lagar. Gå med i Piratpartiet imorgon, och lägg din röst på partiet i EU-valet.
Dom behövs som en motvikt till galenskaparna i Rosenbad.

2 svar to “Jag kan verkligen inte låta bli”

  1. Gonte Says:

    Tack, underbart att iallafall någon har förstått!

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Har börjat tappa tålamodet med folk som höjer IPRED till skyarna, enbart därför att den ”förbjuder fildelning”.

Kommentera

