Enstaka nedladdning tillåten

Läser på svt-text, DN, SR och SvD att man måste ladda ned i stor omfattning för att drabbas av IPRED, uppladdare är det man vill åt.

För det första så undrar jag var gränsen går när det gäller nedladdningen, är det en låt/film, tio, tjugo, femtio, hundra eller tusen? Eller kommer man räkna antalet nedladdade minuter?

”Enligt skadeståndsbestämmelserna ska ersättningen motsvara den faktiska skadan men inte mer.”

Den punkten kan bli ett litet helvete för alla inblandade. Hur beräknar man skadan om man inte kan bevisa att personen ifråga hade köpt filmen/skivan om hän inte hade laddat hem den? Hur kan man bevisa att de som laddade hem den från personen inte hade köpt det nedladdade?
Att upphovsrättsindustrin dessutom verkar ha en väldigt intressant syn på matematik i övrigt lämnar jag därhän.

Och nu ska vi ta en snabb teknisk genomgång av Bittorrent-protokollet, bara för att peka på idiotin med att skilja på uppladdning och nedladdning.
Bittorrent funkar så att man delar upp den aktuella filen i block (gissar jag), när jag hittar en torrent så innehåller den en adress som kontaktas för att meddela att jag är intresserad av filen som torrenten pekar på.
Andra som är uppkopplade mot samma knutpunkt får meddelandet och har dom filen så meddelar dom min klient vilka delar de har tillgängliga.
Min klient börjar sedan ladda hem filen, från ett flertal andra, i block, som sedan monteras ihop.
Har jag väl fått hem ett block, så kan andra som är intresserade av filen ladda hem den pusselbiten från mig.
Summasummarum; såfort jag har fått ned ett av blocken till min dator, delar jag ut denna lilla delen av filen. Alltså laddar jag upp samtidigt som jag laddar ned.

Om vi tittar på ett annat vanligt protokoll i fildelningsvärlden så är det en skillnad på upp och nedladdning. DC (Direct Connect) fungerar så att jag väljer att dela ut enskilda kataloger, om jag laddar hem en fil så delas den inte ut förräns jag placerar den i en utdelad katalog och uppdaterar min fillista.

(Jag kan meddela att jag inte läste Wikipediaartiklarna förräns efter jag hade skrivit det ovan, därför kan det förekomma felaktigheter i mina genomgångar.)

Jag återkommer med ett bloggrace senare i eftermiddag, just nu är jag för arg för att göra det. Våra politiker uppvisar definitivt en ovilja att lyssna på kritik som handlar om teknik…

Jag säger som i förra inlägget ”Great words won’t cover ugly actions, good frames won’t save bad paintings.”

Intressant

2 svar to “Enstaka nedladdning tillåten”

  1. Anonymous Says:

    Precis som du skriver så delas en fil upp i flera block när man kör torrents, men kommer det då även att man laddar ner en eller flera av blocken (dvs inte alla blocken) räknas som om man tar hem ett helt ”verk”? /CV

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Det är just där problemet ligger enligt min mening. Vem kommer räknas som uppladdare?Den som publicerar .torrent-filen eller kommer samtliga som delar ut blocken att ses som uppladdare?Måste man plocka hem samtliga block från mig eller räcker det med några enstaka för att göra mig till uppladdare?

Kommentera

