Dagens IPRED-race

Det verkar som sagt som att man ska fatta beslut om IPRED imorgon, Torsdag. Men som HAX säger; än är striden inte avgjord, det är nu den börjar på allvar.
Moderaterna är fortfarande oense om lagen, medan övriga allianspartier har kommit överens om förändringarna skriver SvD. Det man kan utläsa ur artikeln är att förändringarna följer FRA-mönstret och är kosmetiska. Man ska bland annat kräva bevis för att nedladdningen har resulterat i ekonomisk skada, God Jul säger jag om det. Antingen gör detta kravet att lagen inte kommer hålla i någon rättegång, eller så kommer bevisen för den ekonomiska skadan vara så klena att man lika gärna kunde uteslutit kravet.

Från kritikerna har farhågor uttalats att människor inte kommer att våga gå till domstol med ett skadeståndskrav, eftersom det då sannolikt blir dyrare än om man betalar det direkt.

– Här är det ju viktigt att vi går ut med information om att man inte ska betala om man får ett skadeståndskrav utan att man bestrider det och låter domstol avgöra, säger näringsutskottets ordförande Karin Pilsäter (fp) till TT.

Det är nämligen upp till rättighetsinnehavaren att bevisa att det är innehavaren av internetabonnemanget som också har fildelat. Precis på samma sätt som polisen måste bevisa att det är ägaren av en bil som kört fört fort förbi en fartkamera

Det är alltså klarlagt att rättighetsinnehavaren måste bevisa vem det är som har fildelat, det är ju bra! Problemet är att även detta kravet gör lagen totalt tandlös, att bevisa vem som faktiskt satt vid tangentbordet är i princip omöjligt!
Och att tro att medelsvensson faktiskt vågar dra det hela till domstol är fortfarande tveksamt.
Hur skulle det vara om man lät rättighetsinnehavarna gå till domstol med ip-adresserna, presentera sina bevis och om de var tillräckliga för att få ut ett namn så skickades stämningen ut direkt? Utan att rättighetsinnehavarna får reda på vem som står bakom ip-adressen förräns i rättssalen? Bara en tanke…

Sedan har vi fortfarande paret som blev stämda för att ha laddat ned gayporr, om inte regeringen kan inse att sådana här fall kommer bli verklighet i Sverige, då är de mer än lovligt blåögda.

Anna Troberg funderar över förhållandet mellan industrin och kreatörerna och hon ska live-blogga från fp’s hearing om IPRED där Frihet, fildelning och feminism Johanna ska vara med.
Jag har en liten känsla av att hearingen kommer gå ut på att rättighetsinnehavarna svälter ihjäl pågrund av fildelningen och att den enda lösningen är IPRED, i alla fall från förespråkarsidan, och motståndets argument kommer bemötas med ”Men ni är ju kriminella, dessutom så svälter vi, och ni laddar hem allt gratis”.

Jag blir matt, riktigt matt. Jag har aldrig gillat Alexander Bard, tidigare har det handlat om ett rent instinktivt ogillade (ptja, jag var aldrig något fan av ”Army of Lovers” och jag är inget fan av BWO) men nu verkar det som att den på pappret mycket liberala personen egentligen bara är en konservativ artist som inte vet hur han ska tjäna pengar.

Svensk Myndighetskontroll har en träffsäker spaning om moderaternas tveksamheter som bör läsas.

Som avslutning så vill jag skicka mina kondoleanser till herr Falkvinge, kan bara säga att jag känner igen hela konceptet. Fast jag har aldrig behövt vara i ett bergrum för att åtgärda och det har drabbat fem användare som mest. Men tiden det tar är lika lång för det.

Läser i BLT att Sweden Rock Festival får kulturpris. Det är dom värda tycker jag, från att ha gått till en liten endagarsfestival till att bli Sveriges största är en bedrift. Att dom dessutom hjälper mig att stödja band jag tycker är bra utan att köpa musiken på plastbitar gör det bättre ;)

För övrig kritik jag framfört mot IPRED finns följande inlägg; ”Liten IPRED kommentar”, ”Fler funderingar om IPRED”, ”Mystiken tätnar”, ”Funderingar” och ”Första svaret på mitt riksdagsmejl” (som dessutom innehåller ett brev från förespråkarsidan som skjuts i sank på flera ställen).

Glömde ju faktiskt att länka till ”Ljuva privatisering” som fick många att dra på smilbanden.

Intressant?

Kommentera

