Störande saker

Att man bör ha ett fungerande antivirusprogram och en fungerande brandvägg på sin dator är självklart anser jag, mycket skit stoppas av dessa relativt billiga sakerna.

Dock så finns det problem både med personliga brandväggar och antivirusprogrammen i dagsläget. De två största är prestandaförlusterna. Vid dagligt bruk märks det sällan av, men om man tillexempel spelar spel så blir det hela mer påtagligt. Den största boven här är ofta antivirusprogrammens realtidsscanner, men vid spel som av en eller annan anledning kontaktar nätet så ploppar det upp dialogrutor från brandväggen om ditt och datt vilket får vissa spel att tokflippa. Ett annat område där dessa förlusterna märks är vid uppstart av datorn.

Antivirusprogrammens realtidsscanner ställer till mer problem, jag har vid upprepade tillfällen haft problem med att utföra säker borttagning av externa enheter. Boven i dessa dramorna har i princip alltid varit antivirusprogrammet som låst någon fil för att söka igenom den.

Hursomhelst, nyss så höll jag på och krabbade med en fil. Realtidsscannern la sig i och jag tröttnade och tänkte stänga av den. När jag öppnade fönstret till F-secure så var det som att gå i sirap, temperatursensorn fick spader och datorn hängde sig och jag fick göra en hård omstart. Nu har jag lyckats stänga av realtidsscannern och allt verkar funka som det ska.
Det som förvånade mig var att temperaturen skenade när jag genomförde manövern. Detta händer med jämna mellanrum, men då har det handlat om tunga spel, 3D-rendering, bildmanipulering eller att BOINC har körts för fullt. Således har det alltid handlat om tyngre beräkningar i en eller annan form, aldrig har det hänt bara genom att dra igång ett program och genomföra en enkel åtgärd.

Mystifistiskt må jag säga… Nu, god natt!

Haha, måste bara tipsa om Hejbilist, sjukt längesen jag var inne där men gubbarna verkar ha fullt upp!

Kommentera

