Liten ipred-kommentar

Tack till Svensk Myndighetskontroll som tipsade om denna artikeln i Aftonbladet.

Frågan är; kan motsvarande sak hända i Sverige om sanktionsdirektivet går igenom? Svaret är med största sannolikhet ”ja”.

– Det är mycket möjligt att det blir så, säger Martin Valfridsson, pressekreterare åt justitieminister Beatrice Ask.

Huvudet på spiken, det är exakt så det kommer bli i flera fall. Den som åker på åkturen till tingsrätten är inte den som har laddat ned eller upp, det är den som står för internetabbonemanget.

Dessutom så vill jag tillägga följande; debatten om IPRED/sanktionsdirektivet/piratjägarlagen/whatever handlar inte om upphovsrättens vara eller inte vara, den handlar inte om huruvida det är rätt eller fel att piratkopiera.
Debatten handlar om att det är fel att låta stora, ofta multinationella, företag stämma skiten ur medelsvensson för något han kanske inte ens är skyldig till. Den som kan se mig i ögonen och säga att det är ok får gärna göra det och komma med en bra motivering, men om motiveringen är att det är för att stödja upphovsmannen då är personen ute på riktigt tunn is.
Jag stödjer redan upphovsmännen, dels direkt genom merchandise och live-spelningar (och köp/hyr filmer i mindre utsträckning) och dels så stödjer jag dem genom att köpa tomma cd- och dvd-skivor, hårddiskar (är ett tag sedan jag köpte, men det är dags snart enligt S.M.A.R.T) och en hel massa andra prylar, sedan betalar jag skatt och den går till bland annat kulturstöd som tydligen krävs i detta landet (ja, det behövs faktiskt, men jag betvivlar att filmer som hamnar högt upp på biotopplistorna behöver det).
Nu drev jag visst iväg lite… Kontentan var att IPRED är en dålig lag på flera plan; den kommer göra oskyldiga skuldsatta för livet och upphovsmännen kommer sannolikt inte få några inkomster av den var det egentligen jag ville ha sagt.

Tids nog ska jag plöja igenom vilka skivbolag mina favoritband ligger på och svartlista dem, i alla fall om IPRED går igenom. Svartlistning innebär att jag inte kommer köpa något från dem överhuvudtaget (i princip, festivalbiljetter undantas) och jag kommer inte ladda ned något som de gjort heller. Inköps-stopp för att det ska märkas i plånboken och nedladdningsstopp så att de inte ska klaga över att nedladdningen har tagit deras inkomst.
Kanske inte gör så stor skillnad om jag gör det, men om flera personer gör samma sak så kommer det märkas.

Det som ligger närmre i tiden är att försöka påverka våra lagstiftare så de inser bristerna i lagförslaget och inser att det är en rejält dålig idé. Mitt tidigare försök sket sig, men det verkar ju vara så det funkar i Sverige.
Partierna var oense sist, vilket jag ser som ett bra tecken. Det jag ser som ett dåligt tecken var att omröstningen sköts upp så risken finns att vi får en ny omgång med partipiskorna precis som i FRA-debatten.

I vilket fall som helst, om IPRED går igenom så kör jag igång mitt w-lan igen och stänger av krypteringen. Vidare så blir det diskkryptering på samtliga diskar och en ökad användning av TOR, bara så ni vet…

intressant

Såg att Rättshaveristen skrivit mer om detta, han påpekade att det verkar råda kommunikationsproblem mellan Beatricé Ask och hennes pressekreterare

Kommentera

