Den hemliga lådan

Har som sagt kopplat in mitt bredband nu idag. En riktigt hemlig liten låda faktiskt.
Jag lyckades dock luska ut hur man stängde av w-lanet (man knappade in adressen till default-gateway som jag misstänkte), dock så krävdes inget lösenord för denna åtgärden.
Jag upptäckte att brandväggen i lådan var avstängd, vilket jag inte gillade, så jag satte igång den.
Dock så testade jag innan med nessus från PTS och grc och de visade inga öppna portar eller nånting. Detta får mig att anta att BBB blockerar sådana scanningar uppströms, det jag funderar över är hur det ser ut för någon som scannar inom BBB’s nät eller på samma segment som jag sitter.
Hursomhelst så körde jag igång brandväggen i routern, om detta var något jag inte skulle gjort så får BBB skylla sig själva för att de inte berättat det för mig.

Såg nu att intrångsavkänningen i routern hade upptäckt scanningarna, det kan ha varit den som blockerade det hela… Men fortfarande, varför är standardläget för brandväggen att släppa igenom all trafik oavsett riktning?
Intressant?

Update Bredbandsbolaget blockerar bara smtp (port 25) och Windows fil- och skrivardelning (138-139 och 445 tror jag)…

Kommentera

