Äntligen!!!

Ok, för en vecka sedan fick jag ett paket från Bredbandsbolaget ”Skitfint” tänkte jag, i paketet låg ett brev där det stod att jag inte skulle göra någonting förräns en tekniker kontaktade mig per telefon. Det stod även att beräknat inkopplingsdatum var 25/11.
Dagarna gick utan att jag hörde av någon tekniker, men jag tänkte att eftersom det var beräknat inkopplingsdatum så ger jag det en vecka. Idag ringde jag till Bredbandsbolaget och undrade när de tänkte höra av sig, killen som svarade knapprade en stund på sitt tangentbord och gav mig det förvånade svaret ”Här står det att det kopplades in den 25… Så det räcker med att du kopplar in modemet. Var det något annat?”. Efter detta samtal som tog 13 minuter (tio av dessa minuterna var telefonkö) började jag med att få igång internetet, efter att ha krabbat med F-secure så funkade det fint.

En sak jag dock funderar över är att Wlanet på modemroutern är igång per default, wpa-psk och ssid står tryckt på modemet så wlanet är ju säkrat. Dock så saknar jag trådlösa nätverkskort så jag ser ingen anledning att ha w-lanet igång (ska kanske genomföra en undersökning bland grannarna först om de kan använda det).
Kruxet är att jag ingenstans kan hitta hur man loggar in på routern och stänger av w-lanet (jag har mina gissningar som jag ska testa sen), jag ser inte detta som något problem för mig.
Men med en kommande IPRED-lag så ser jag ett stort problem med bredbandsmodem som per default har w-lanet igång, även om det är krypterat. Jag ser även ett problem med att det inte framgår klart och tydligt hur man stänger av det så att en lekman klarar av det utan att behöva lägga tid på att leta sig fram till en lösning. På det hela taget borde defaulten vara att w-lanet är avstängt i min mening.

Aja, jag funderar på om jag ska slänga upp min offlineblogg senare ikväll. Är dock inte säker eftersom det mesta som står där är inaktuellt nu… Nu ska jag ner i tvättstugan och hämta min tvätt.

intressant?

Kommentera

