Mystiken tätnar

Har ännu inte sett debatten om fildelarlagen, men det jag har kunnat läsa mig till säger att den gick ganska bra. För den som vill läsa kommentarer om debatten hänvisar jag till satmaran, Rättshaveristen, Rick Falkvinge som förvisso bara hänvisar till debatten i ingressen, PiratJanne (återkommer till en av hans länkar nedan), Frihet Fildelning och Feminism och Farmor Gun.

Hos PiratJanne snappade jag upp en postning från Frendo som säger att inte nog med att fildelningslobbyn ska få sin egen poliskår. Lagen ska även gälla retroaktivt!
Vad innebär detta rent praktiskt? Jo, om lagen går igenom i sin nuvarande form (vilket inte känns osannolikt) så kan upphovsrättsorganisationerna börja skicka in tidigare insamlade ip-adresser till domstolen för att få tillgång till vem som fanns bakom den när klockan slår över till den första april. Ganska läckert va?
Frågan är bara om internetleverantörerna har loggar som sträcker sig tillräckligt långt bakåt i tiden.
Sedan har vi Karl Sigfrids fundering om vi ska jaga fildelare med terroristlagstiftning.
Det är nämligen så att internetleverantörerna inte måste lagra vem som finns bakom ett ip-nummer, bortsett från att teledatalagringsdirektivet kräver det. Detta direktivet är framtaget för att polis och åklagare ska kunna begära ut uppgifterna vid utredning av grova brott (som jag har förstått det).
Det intressanta kommer när en upphovsrättsinnehavare kommer och kräver isp’en på uppgifter om vem som står bakom en ip-adress. Isp’en skulle då, rent teoretiskt, kunna säga ”Tyvärr, vi lagrar inte sådana uppgifter.”.
Upphovsrättsinnehavaren kan då replikera ”Joho, det gör ni visst det! Teledatalagring!”
Varpå isp’en kan avsluta diskussionen med ”Tyvärr, det är för att polis och åklagare ska kunna utreda grov brottslighet och eftersom vi enligt lag är skyldiga att lagra dessa uppgifterna endast för detta ändamål så kommer vi bara lämna ut uppgifterna i detta ändamål.”

I verkligheten kommer detta resonemang sannolikt aldrig att föras, men det är en tanke som tilltalar mig…

Läs även Minimaliteters konstaterande ”det är viktigt att inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration, för de är redan kriminella!”, en riktigt underhållande stilstudie i dumhet.
Falkvinge tipsar om en undersökning som säger att fler vill legalisera fildelning än behålla det kriminellt, undrar om riksdagsledamöterna har fått läsa denna undersökningen då den skjuter påståendet att IPRED har brett stöd i samhället i sank.

Ett svar to “Mystiken tätnar”

  1. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    @Anonym: Intressant kommnetar du skickade, satt en lång stund och funderade över kopplingen till mitt inlägg och insåg sedan att en sådan saknades totalt. Därför raderade jag din kommentar.Om du tycker att alla problem i Sveriges löses genom att döda ”sossepack” så är det din åsikt, jag ser ju dock (som redan påpekats) hur detta gick att koppla till min post. Och efter att ha kollat på bloggen du tipsade om så började trollvarningslampan att blinka väldigt mycket… Dock gör jag för ovanlighetens skull ett undantag för regeln ”Don’t feed the trolls” denna gången.

Kommentera

