Tråkiga dåligheter

Har ju hållt på att flyttpacka nu ett par månader och har fixat lägenhet och allt sådant. Planerad inflytt var på lördag (1/11) då jag enligt kontraktet har tillgång till lägenheten.
Jag har funderat lite över det här med att det är helgdag och så, men eftersom jag inte har fått någon information om att jag inte kunde flytta in det datumet jag hade tillträde till lägenheten har jag inte oroat mig över det.
Idag ringde jag till fastighetsskötaren för att komma överens om när jag kan få ut mina nycklar och lite sådant, först då får jag reda på att jag enligt deras policy inte har tillträde till lägenheten förräns på måndag eftersom den 1/11 är en lördag!
Ringde och snackade med fastighetsbolaget och fick det bekräftat att den förre innehavaren har tillgång till lägenheten över helgen och att jag inte har tillträde förräns måndag, dock så fick jag ett erkännande om att det tydligen saknades information om detta och att det ska åtgärdas omgående.

Så nu är det bara att lägga om hela flyttplaneringen för min del. Känns ju ”sådär” om man säger så. Det som stör mig mest är att lägenheten är min från och med lördag på pappret, men inte i realiteten.

Och nu över till något helt annat. Läser i TechWorld Säkerhet att en 15-åring åtalas för dataintrång. Det han hade gjort var att via en säkerhetslucka, som berodde på en felkonfigurering, komma åt personuppgifter om skolans personal. Det enda misstaget han verkar ha gjort var att han skickade ett mejl till skolans rektor och berättade om säkerhetshålet.
Vad lärde vi oss av detta? Om du hittar ett säkerhetshål, berätta det inte för någon!
Det är en svår balansgång det där, men jag känner igen detta från andra håll. Det finns flera fall där man har hittat säkerhetshål, men inte rapporterat dem till systemadministratörer eller tillverkare på grund av rädsla för reprissalier. Är det verkligen rätt?

Läser i samma tidning om ett nytt inloggningssystem som ska hindra tangentbordsloggers och folk som kikar över axlar. Tanken känns bra, dock så håller jag med om att folk sannolikt kommer välja enkla mönster. Och riktigt hur det ska hindra folk från att tjuvkika vet jag inte, förvisso måste tjuvkikaren titta både på skärmen och tangentbordet för att kunna få mönstret.
När det kommer till elak kod tror jag inte detta system ger speciellt mycket högre säkerhet, en tangentbordsloggare i kombination med en (eller flera) skärmdump räcker för att plocka ut mönstret. Det borde inte vara alltför svårt att programmera.

I bloggosfären händer inte mycket nytt; scaber_nestor lägger fram några punkter om Lissabonfördraget samt ett icke-svar från försvarsministern som bör läsas. Dagens rubrik hos opassande är väldigt träffsäker, bland annat kan man läsa att riksdagsledamöterna tycker det är jobbigt att få mejl (förvisso är 3000 mejl ganska mycket, frågan är då varför inte ledamöterna kan kolla sina mejl då de inte är på plats i riksdagshuset?).
Henrik Alexandersson påminner om fildelningsdebatten i SVT ikväll, svider lite att jag kommer missa den faktiskt.
Farmor Gun skriver långt och intressant med rubriken ”Demokratiserad övervakning och kontrollsamhället”.
Slutligen så skriver Anders Widén om ett nytt icke-svar på de fem frågorna… Sorgligt.

Fortfarande så är svarsfrekvensen på mitt riksdagsmejl 1/12 och jag har ett ord om det ”DÅLIGT!”.

2 svar to “Tråkiga dåligheter”

  1. Crax Says:

    Angående ditt bekymmer med att flytta på en lördag så satt jag i exakt samma sits förra veckan. Dock så lyckades jag snacka med den förre hyresgästen så att han godkände att jag hämtade ut nycklarna på fredagen hos hyresvärden.Jag har aldrig varit med om något sådant förut så det vore ju intressant att veta vilken hyresvärd du har.

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Jag funderade på att snacka med den förre innehavaren, men jag fick inte tag på honom så det fick vara. Nu är jag hursomhelst inflyttad.Hyresvärden är Kommunhus i Tingsryd.

Kommentera

