Riksdagsmejl

Mitt lilla mejl till några riksdagsledamöter om IPRED1. Kanske inte det bästa jag skrivit genom tiderna, men jag hoppas att det jag vill kommer fram. Och jag hoppas att jag får någon form av svar…

Hejsan!
Mitt namn är Martin och jag skriver till dig därför att jag har några frågor, eller snarare funderingar, om ”Sanktionsdirektivet” (eller som media kallar det Piratjägarlagen, Antifildelningslagen eller bara Fildelningslagen) som jag gärna skulle vilja ha svar på.

Jag har hört, och läst, uppgifter om att upphovsrättsinnehavare ska få rätt att begära ut vem som finns bakom en ip-adress och att de även ska få samla in (eller kartlägga) ipadresser i stor skala. Om detta stämmer så innebär väl det att privata aktörer får större befogenheter än polisen när det gäller illegal fildelning?
I fall det verkligen är som jag har uppfattat det, hur ställer du dig till detta?
Nästa sak jag har funderat över när det gäller detta lagförslaget är huruvida jag som enskild upphovsman kan begära ut dessa uppgifter om något av mina verk sprids illegalt, eller om jag måste vara ansluten till någon av branschorganisationerna för att kunna det?

I andra länder där liknande lagar har införts har intresseorganisationerna i princip skickat utpressningsbrev till folk där de begärt en (ofta stor) summa pengar mot löfte att de inte ska dra det hela till domstol. Har man infört någon form av skydd mot detta i lagförslaget?
När jag ändå är inne på detta så vill jag även veta varför man inför ett avsnitt där den åtalade ska bekosta tidningsannonser, eller liknande, där man berättar att personen blivit dömd för intrång i upphovsrätten. Detta måste vara unikt i Svensk lagstiftning, och jag ställer mig frågan varför?

Slutligen så undrar jag naturligtvis hur du ställer dig till lagförslaget överhuvudtaget och om jag får publicera ditt svar på min blogg (jag respekterar naturligtvis om du inte vill det)?
Själv så känner jag mig oroad över detta lagförslag då det verkar öppna upp för privat ”polisverksamhet”.
Jag hoppas verkligen att du besvarar mina frågor!

Med vänliga hälsningar

Martin V

Kommentera

