Är terrorhotet verkligen så stort?

Rick Falkvinge skriver om hur det var att överleva 80-talet. Nu har jag inga direkta minnen av 80-talet eftersom jag föddes i mitten av detta årtioende, jag har vaga minnesbilder från nyheterna den dagen då muren föll och det är väl ungefär det.

Rick lyfter fram att terroristhotet som politikerna använder sig av idag, egentligen inte är någonting jämfört med hotet från ett globalt kärnvapenkrig som fanns under 70- och 80-talet.
Jag vill lyfta fram att terroristhotet i världen har blivit mindre jämfört med dessa årtioenden, Röda Armé Fraktionen (Baader-Meinhof ligan) var aktiva under 70-talet, IRA la inte ned vapnen helt förrän under 90-talet men de tog det ganska lugnt jämfört med 70- och 80-talet, ETA har inte varit speciellt aktiva under 2000-talet.

Mellan 1968 och 1980 skedde totalt 6714 terroristattacker över hela världen (och då är det ett ganska brett spektrum av brott som tas upp) enligt Patterns of international Terrorism, antalet döda i dessa attacker var 3668 och antalet skadade 7474.
Det blir alltså ca 306 dödade och 623 skadade i terroristattacker per år under dessa tolv år.

Nu var det ren lögn för mig att hitta en motsvarande rapport för 90-talet eller 2000-talet, om någon annan lyckas så får ni gärna tipsa mig om den så uppdaterar jag denna posten.
Dom sifforna jag har sett från i första hand 2000-talet visar väldigt varierande siffror från högt till lågt, detta beror sannolikt på att begreppet ”Terroristbrott” har blivit väldigt brett. Man kan även fundera över om tillexempel soldater som dör i strid med talibaner räknas som offer för terrorism.

Min högst personliga åsikt är att antalet terroristattacker har minskat, eller ligger på ungefär samma nivå som tidigare. I vilket fall som helst så tror jag inte att det är ett sånt stort hot som politikerna vill få oss att tro att det är, sannolikheten att dö pågrund av rattfylleri är långt mycket större.

Bland andra Drottningsylt och Elrubio hänger på Rick’s postning.

Nä, nu är det dags för en runda Silent Heroes, kanske skulle önska mig en Revingehed bana till version 1.1? Hmm…

Intressant?

Kommentera

