Kommer det bli bättre?

Soundtrack: Judas Priest – Pestilence and Plague

Hos scaber_nestor läste jag nyss att FRA tänjde på lagen då de förhindrade det politiska mordet som blåstes upp som en hjälteballong i somras. Uppgifterna kommer från Aftonbladet och verkar inte alltför osannolika.
I artikeln ställs frågan om lagarna kommer efterlevas bättre nu och i framtiden och svaret är lite spännande:

”Chefsjuristen Michaela Dráb hänvisade bland annat till att FUN nu skulle ha två ledamöter som varit domare. Och fortsatte:

– Med hänsyn till ovanstående, FRA:s access till kabel och den uppmärksamhet som varit/är kring våra frågor förväntar jag mig inget annat än att kontrollen från FUN kommer att öka.”

Så accessen till kabel och faktumet att uppmärksamhet är riktad mot FRA och dess verksamhet gör att man kommer vara noggrannare att lagarna efterlevs?
Läser man mellan raderna kan man få fram att eftersom FRA saknat kabelaccess och varit en myndighet som inte så många har funderat över, så har det varit okej att bryta mot reglerna. Eller är det bara jag som gör den (över-)tolkningen?
Man får väl dock påpeka att det knappast kom som någon nyhet att FRA agerat utanför sina ramar…

Soundtrack: Judas Priest – Future of Mankind

Nu snabbt över till fildelarlagen som ligger ute på remiss.
Det låter som att regeringen inte riktigt vet vilket ben dom ska stå på då Reinfeldt återupprepade sitt ”Vi ska inte jaga en hel ungdomsgeneration”, och det går förvisso i linje med lagremissen då man lägger ut jakten på entreprenad.
Anna Troberg ställer sig frågande till varför statsministern envisas med att se fildelning som något enbart ungdomar ägnar sig åt och jag håller med henne.
Majoriteten av dom i min bekantskapskrets som ägnar sig åt piratverksamhet regelbundet kan knappast klassas som ungdomar.
Vidare så verkar det som att upphovsrättsindustrin har upptäckt att piratkopieringen minskar i takt som bra lagliga alternativ dyker upp. Läs mer på DN.

Att det svenska artikeln 32a i tillägg 166 i EU‘s telekompaket har tappats bort kommer väl inte som någon nyhet för någon längre? Nej, jag tänkte väl det…
Mark Klamberg gör ett inlägg som förklarar hur det ligger till.

Henrik Alexandersson tycker att det är dags att utmana regeringen i en offentlig debatt. Låter som en bra idé tycker jag då det har varit väldigt tyst från den styrande sidan i vissa frågor nu.

(De två låtarna är från Judas Priest’s senaste skiva Nostradamus, riktigt löjligt bra enligt mig. Robban håller än, trots att han är lite krökt på scen.)

Kommentera

