Vi som använder Linux då?

Jag håller ju som sagt på att flytta, och eftersom jag är lite internetberoende (vem är inte det egentligen?) så tänkte jag kolla upp bredbandsabbonnemang och fast telefoni. Kändes som att det enklaste skulle vara om man kunde få allt i ett paket.

Nu när jag har surfat runt lite så upptäckte jag att folk som kör Linux tydligen bara kan få bredband ifrån Telia.
Följande är hämtat från Bredbandsbolagets hemsida, fliken Teknik:

Det här är kraven på din dator
Bredbandsbolagets tjänster fungerar på följande operativsystem:
– PC: Windows 2000, Windows XP och Windows Vista
– Macintosh (Apple): Mac OS X

Självklart behöver din dator också vara tillräckligt kraftfull för att köra operativsystemet på. (Tjänsterna kan även fungera på andra datorer och/eller operativsystem. Men det kan vi tyvärr varken garantera eller ge teknisk support för.)

Nästa kommer från Tele2’s hemsida:

Utrustning
ADSL-modem (Just nu bjuder vi på modemet!)
CD-Rom-läsare
Bildskärm med VGA-upplösning eller bättre, 256 färger
Nätverkskort (ev. med stöd för trådlös kommunikation)
Ett vanligt telefoniabonnemang

Windows 98, NT4, 2000, ME, XP, Vista
Pentiumprocessor eller snabbare
Min 32 MB internminne
49-142 MB ledigt hårddiskutrymme
(Windows 95 stöds ej)

Mac OS 8.1-10.x
68030-processor eller snabbare
Min 8 MB ledigt internminne
11-23 MB ledigt hårddiskutrymme

Telia skriver följande på sin supportsida:

1.1 Vilken utrustning krävs för mitt Telia Bredband?
Datorn ska ha programvara och nätverkskort för TCP/IP-kommunikation samt en webbläsare med stöd för Javascript. Nätverkskort kostar från en hundralapp och uppåt

Alltså är det bara Telia jag kan använda då jag vill ansluta minst två datorer som kör Linux till bredbandet och Telia är de enda som inte säger något om specifika operativsystem.
Nu tror jag förvisso att det inte är några som helst problem med Linux hos BBB eller Tele2, jag ville bara påpeka att deras formuleringar tyder på att deras tjänster är bundna till vissa operativsystem.
Någon som vet hur det egentligen ligger till?

Sen var det ren lögn att från BBB få information om de erbjöd fast telefoni och bredband till den adressen jag ska flytta, så jag får väl ta och ringa till dem och fråga för deras erbjudande kändes bäst. Telefoni och bredband i ett paket…

Uppdatering och förtydligande: Jag är medveten om att BBB säger att deras tjänster kan fungera på andra operativsystem. Jag tyckte ändå att deras formulering sa att man inte skulle räkna med att så var fallet.

Uppdatering 090225: BBB funkar fint med Linux, man kan bara inte använda deras fina installations-skiva så det blir lite mer pillande.

Kommentera

