Kvällsfunderingar

Nu ramlar det in motioner om ACTA-avtalet ser jag via Christian Engströms och HAX bloggar. Både (m) och (mp) har knåpat ihop varsin i ämnet och de verkar ta upp ungefär samma saker.

Det jag funderar över när det gäller ACTA-förhandlingarna är varför de sker bakom stängda dörrar och de enda uppgifterna som finns om innehållet är saker som läckt ut. Och läckta uppgifter kan man sällan ta som absolut sanning. I vilket fall som helst så antar jag att ACTA-avtalet kommer innehålla en hel del otäckheter, varav vissa är sådana som har lagts som förslag tidigare men röstats ner.
Nu känns det som att man försöker smyga in dom igen, fast via bakvägen. Ett riktigt fulspel med andra ord…
Bara att hoppas på att dessa motionerna får någon form av effekt, och inte bara en massa tomma ord som går ut på att det redan är försent att påverka och det skulle kommit tidigare.

Fick även syn på att regeringen nu har skrivit ett lagförslag om att upphovsrättsinnehavare ska få ut vem som står bakom ip-adresser. Känns som en logisk följd till deras lilla broschyr. Mary på MinaModerataKarameller skriver mer utförligt om det och jag orkar inte läsa remissen just nu.
Upphovsrättsindustrin, och dess lobbygrupper, har länge vart påväg åt helt fel håll när det gäller försöken att stoppa piratkopieringen. Kanske är dags att inse att det är affärsmodellen som är problemet och inte piratkopieringen? Kanske även är dags att inse att varje nedladdad kopia inte innebär ett förlorat köp?
Hursomhelst så verkar kriget mot piraterna gå vidare, nästan i samma omfattning som kriget mot terroristerna. Snart slås väl de båda krigen ihop till ett, det känns som ett naturligt steg eftersom inget av dem går att vinna i egentlig mening.

Apropå det så skriver Bruce Schneier om Ickevåldsaktivister som klassades som terrorister, och som han säger i slutet; antingen är ni med oss eller så är ni med terroristerna. Känns ju bra…

Nä, nu ska jag ta och ringa min bättre hälft innan jag går och knyter mig.
Sov gott ni som råkar läsa dethär (Hej Filip!).

Kommentera

