Fredag förmiddag

Har varit lite slö när det gäller bloggande och bloggläsande nu ett tag, det beror främst på att syster med tillhörande hund flyttade in i datorrummet.
Känns skönt att jag har fått besked om lägenhet nu, så jag kan börja packa ner saker på allvar hemma i Ronneby. Känns lite konstigt dock…
Sen kan jag ju gnälla lite på CSN också, fast jag känner inte riktigt att jag behöver det än. Men tids nog!

När det gäller FRA-lagen så blir det rosa fluffet allt fluffigare nu. Tanken om att endast försvarsmakten (eller var det försvarsdepartementet?) och regeringskansliet ska få tillgång till spaningen ser bra ut på pappret. Dock så påpekar Smålandsposten idag på sin ledarsida att det är ganska många kunder i FRA’s butik som behöver underättelser men som undantas nu. Exempel som ges är FMV (tydligen en civil myndighet trost namnet) och FOI. Domstolstanken ser även den bra ut på pappret, men gallringen av trafiken ska tydligen fortfarande ske av statens förlängda arm. Alltså är vi tillbaka till utgångsläget; staten får tillgång till all trafik och väljer själv ut vad den ska titta på.
Bloggosfärens läxförhör av politiker angående lagen fortsätter, opassande har en lista över vilka som skriver frågorna.

paf funderar över vad SOS-alarm sysslar med när de bygger om sitt VMA(Viktigt Meddelande till Allmänheten)-system över e-post. E-post idén verkar bra, men är tydligen ganska korkat byggd då man inte får information om larmet via e-posten utan bara en uppmaning att gå in på en hemsida. Vidare så är det lite konstigheter med SOS och ip-telefoni och då handlar det om att kunna placera varifrån samtalet kommer geografiskt tror jag. Dock så håller jag inte med honom helt, för jag tror att det är lättare att med säkerhet placera ett fast telefonsamtal (eller mobilsamtal för den delen) till en viss adress än vad det är med ip-telefoni. Jag har dock varken kunskap om eller belägg för detta, det är bara vad jag tror.

I eftermiddag tänkte jag fly fältet och tillbringa helgen i Kosta med Mathilda, känner att det nog blir roligare än att vara kvar här i huset. Morsan ska vara barnvakt åt min brorsdotter och min syster med tillhörande hund är som sagt kvar här. Hunden är förövrigt väldigt gosig, men lite väl överspänd. Det beror sannolikt på den nya miljön…

Nu är det dags att fortsätta plugga och koka en balja kaffe.
Vill dessutom påpeka att majoriteten som har besökt denna bloggen har använt Firefox.

Intressanta taggar för inlägget: fra, flyttning, svammel, funderingar

Kommentera

