Sena funderingar

Jag är splittrad när det gäller den nya tilläggspropositionen om FRA-lagen. I teorin känns det bra att bara regeringskansliet och försvarsmakten ska få lägga beställningar, och i teorin känns det bra att en domstol ska godkänna spaningen utifrån, vad jag kan förstå sökmönstrens utformning kontra lagen.

Dock så kvarstår faktumet att ALL trafik passerar FRA efter godkännandet från domstol (som jag förstår det) och det känns fortfarande inte det minsta bra, jag skulle vilja se att internetleverantörerna först gallrade ut trafik som rör ”inrikes förhållanden” innan ”trafik-knippet” skickas vidare till domstolen och FRA.
Domstolen åtgärdar inte heller de vaga formuleringarna som faktiskt finns i lagen.

Det känns som att detta är ett grässtrå man greppar efter för att få kritikerna i de egna leden att rätta in sig…
Och jag känner personligen att detta kommer innebära att politikerna än en gång sviker sina väljare, trots att de sagt att de skulle åtgärda det. Fy fan.

Helst ser jag att det kommer en proposition (jävla krångligt ord) som river upp den liggande lagen, för att sedan bygga en ny från scratch som inte behöver lappas som ett lapptäcke.

Nej, mina vänner (och alla andra som råkar läsa) nu blir det lite musiktips, som faktiskt har en koppling till storebrorssamhället (i alla fall det första låt-tipset).
Så här på fredagskvällen vill jag tipsa om bandet, vars sångare införde nitar och läder i hårdrocksvärlden, Judas Priest och deras tre slagdängor The Hellion och Electric Eye, Ram it Down och Diamonds and rust. Lyssna, se, njut och röj loss!
Lite synd att herr Halford hade svårt att stå upprätt på Sweden Rock Festival 2008, hoppas att dom hinner komma dit en gång till innan han hamnar i rullstol, liveklippen är från ”den gamla goda tiden”.

Sedan kan jag faktiskt inte sluta att lyssna på Timbuktu+Dregen – Tack för kaffet, har du inte hört den så bör du lyssna på den också.

Och nu saker av mer privat natur.
Var uppe i Kosta hos min bättre hälft igår kväll och inatt, var riktigt mysigt att ses igen eftersom hon ska till Varberg i helgen. Dock så var bussresan hem ganska trist, fullpackad buss men inga intressanta samtal att tjuvlyssna på. Riktigt segt.

Sitter och funderar på hur jag ska lägga upp min idé om några bloggposter om kryptering i teori och praktik. Har några tankar, men jag ska kolla upp lite grejer innan jag börjar skriva eftersom det är så förbannat pinsamt när man minns fel.
Nej, nu tror jag att jag ska slappa framför tv’n med en whiskey (The Snow Grouse), eller så ska jag fortsätta att konversera över msn.

Lev väl och hoppas det var intressant!

Taggar: fra, politik, funderingar, musik, svammel

Kommentera

