Spridda skurar

Bloggen Beneath a Steel sky ger ett perspektiv på övervakningssamhället då Billy går igenom akten över hans pappa, som ovetande deltog i Metropolitanprojektet. Ett projekt som registrerade Stockholmare som var födda 1953 och mantalskrivna där tio år senare. Syftet var statistik och forskning och de som deltog registrerades väldigt ingående.

När jag läste igenom texten för andra gången började jag fundera över varför man riktade in sig på Stockholm och om det finns/fanns motsvarande projekt på andra håll i landet. Skulle vara intressant att få veta bakgrunden och syftet med projektet och om det har givit upphov till något vettigt? Skrämmande läsning är det i vilket fall som helst.

Mark Klamberg ställer frågan om vi vågar lita på domstolar. Anledningen till frågan är att förre hovrättslagmannen Krister Thelin har gett sig in i FRA-debatten med en artikel i Medborgarrätt. Grundpelaren verkar vara att en domstol ska granska trafiken och endast lämna ut den trafik som rör yttre militära hot och spaning mot andra stater för att avgöra huruvida FRA’s ansökan är proportionell och om den har stöd i lag.
Frågan Mark ställer är lite knepig, i den bästa av världar så hade man kunnat lita på domstolen till hundra procent. Frågan är om man vågar göra det. Personligen så hade jag kunnat lita på domstolen om dess beslut hade varit offentliga, vilket de troligen inte kommer vara. Med hemliga beslut så vet vi fortfarande inte huruvida de sköter sitt jobb eller om de faller för påtryckningar utifrån…

Svensk Myndighetskontroll har ett läsvärt inlägg, från Pär Ströms hans blogg i tidningen PC för alla, om FRA-lagens effektivitet när det gäller jakten på terrorister. Skribentens slutsatser säger till stora delar att FRA-lagen kommer vara ineffektiv på denna punkten precis som de flesta andra lagar som rör det området vilket jag svammlade om i min post ”Lite tankar om lagförslag och terrorism”.

Piratpartiets Christian Engström skriver om (pp)’s förslag om ett alternativ till medicinpatent. Mycket läsvärt och enligt min åsikt ett bra förslag. Det bästa i förslaget, enligt min mening, är att staten ska anslå 20% av dagens läkemedelsnota och öronmärkte den till läkemedelsforskning, så behöver läkemedelsföretagen i princip inte bekosta forskningen alls. Därmed behöver de inte heller tjäna in dessa pengar vid försäljningen, vilket i slutändan ger billigare läkemedel.

Så, det var dagens race i bloggosfären verkar det som. Nu till lite egna tankar och idéer.
För det första så tänkte jag skriva ihop ett, eller några, inlägg om kryptering mest för att det är ett område som jag är intresserad av, men även för att andra ska kunna ha lite förståelse för denna hemliga värld. Jag tänkte göra några kortfattade beskrivningar av de stora grupperna (strömchiffer, blockchiffer, public-key) för att ge en fingervisning om hur de funkar i stora drag, användningsområden samt deras för- respektive nackdelar. Innan jag gör detta ska jag dock ta fram lite prestandasiffror för de olika typerna, och riktigt hur jag ska göra det funderar jag på just nu.
För det andra så funderar jag på att skriva en liten guide om hur man skyddar sin e-post-korrespondens, eftersom detta hänger på sätt och vis ihop med föregående idé.

Nu så tänkte jag dock koka mig en balja kaffe och fortsätta med ”Medicinsk grundkurs”, som jag bör läsa klart…
Ha en bra dag och simma lugnt!

Taggar: politik, funderingar, läsvärt, fra

Kommentera

