Lite tankar om EU’s telekompaket

EU’s telekompaket är ett rejält härke av förslag på lagändringar inom olika områden. Detta kan ses som ett försök att dölja vissa avsnitt som enligt min åsikt är direkt vidriga, ett av dessa är delar går ut på att man ska kunna stänga av internetuppkopplingen för folk som bryter mot vissa lagar och en annan del tar upp att domare ska kunna stänga ner tjänster vid misstanke om att någon använder tjänsten för olagliga syften.

Förslaget om att kunna stänga ner folks internetanslutningar luktar beställningsjobb från musik- och filmindustrin lång väg. Frågan är hur man rent praktiskt har tänkt sig att lösa detta, ska man in och detaljgranska all trafik som flyter genom kablarna för att kunna se vad som är upphovsrättsskyddade bitar, ska man basera nedstängningen på grundval av ip-adresser som intresseorganisationerna har identifierat som pirater eller ska man helt enkelt förbjuda all form av fildelning?
Inget av dessa tre alternativ låter särskilt lockande, detaljgranskning har redan avhandlats i tidigare inlägg (jag vill inte att FRA ska titta på min trafik, jag vill ännu mindre att IFPI&co. ska göra det), IP-adresser är ganska svaga eftersom de ofta är dynamiska och jag gillar inte lagförslaget som ska ge intresseorganisationerna chans att plocka ut uppgifter om vem som sitter/satt på ett visst ip-nummer.

Slutligen så har vi alternativet att förbjuda all fildelning, tyvärr så slår detta mot dem som har valt att inte ha något skivbolag i ryggen. Det är nämligen så att all fildelning inte är olaglig.

Nästa stora misstag de som har lagt förslaget har gjort är att de har bortsett från proportionerna mellan brottet och straffet. Om straffet är avstängt internet så borde fildelning vara ett av de värsta brotten som finns eftersom det handikappar personen bakom något fruktansvärt.

För att ta några självupplevda exempel av ofrivillig nätlöshet; jag tappade kontakten med en ganska stor del av mitt dagliga umgänge under perioden, betala räkningar och flytta pengar mellan lönekontot och transaktionskontot blev heldagsprojekt, rena studieuppgifter hemmifrån blev i vissa fall helt omöjliga att lösa.

Man kan dessutom inte bortse från att straffet sannolikt kommer drabba oskyldiga.
Om vi tänker oss ett ganska vanligt scenario i en familj, där kan finnas flera datorer som delar på en internetuppkoppling eller en dator med flera användare. Om en av användarna gör sig skyldig till olaglig filnedladdning och straffet blir avstängning så drabbas inte bara den som begått brottet utom hela familjen.
Vilken annan lag straffar andra än den som begått brottet?

Förvisso så skulle antagligen en sån här lag få medelsvensson att sluta fildela ganska omgående…

För att sedan övergå till varianten där en domare ska kunna stänga ner en hel tjänst om det finns misstanke om att någon använder tjänsten för olagliga syften, så verkar den vara ungefär lika genomtänkt och sannolikt även den ett beställningsjobb.
Listan över tjänster som skulle stängas kan göras hur lång som helst. Problemet med detta förslaget är att man då inför censur av internet och det är knappast något man bör eftersträva i en demokrati.
Om vi gör en jämförelse så kan vi ta ett exempel om någon som kopplar förbi sin elmätare och på såvis får gratis ström. Detta upptäcks och strömmen till den aktuella personen bryts. Ska vi följa logiken i lagförslaget ovan så skulle all ström på den aktuella matarledningen brytas.

Man kan nästan få för sig att de som skrivit lagförslagen ovan har följt linjen ”Det drabbar ingen oskyldig, och om de drabbas så kan de inte vara oskyldiga.”.

Det är bara att hoppas på att EU-parlamentarikerna har tillräckligt innanför pannbenet imorgon så de kan se de dåliga delarna i telekompaketet och rösta ner det. Tyvärr så hyser jag inte alltför stora förhoppningar… Men man får göra vad man kan!
Mer läsning hos Anna Troberg, opassande och Oscar Swartz med flera.

När vi ändå är inne på knäppa lagar så läste jag på Text-tv och nu på eftermiddagen hos Svensk Myndighetskontroll att det finns hemliga lagar i EU.
Det är ju lite spännande när man tänker på det, eftersom det är varje svensk medborgares skyldighet att känna till våra lagar och förordningar. Anledningen till att det är på detta viset är att man ska kunna undvika att bryta mot lagarna, svårare än så är det egentligen inte.

Men att hemligstämpla en lag, av säkerhetsskäl, om vad som är förbjudet att ha med sig i handbagaget när man flyger är ren och skär idioti.
För det första så ställer jag mig frågan; på vilket sätt ökar det säkerheten att listan på förbjudna föremål är hemlig? Om det alls ger någon skillnad i säkerheten så tror jag att den ökar risken för våldsamma passagerare.
Den andra frågan jag ställer mig är hur resonerade personerna som tog beslutet om att hemligstämpla lagen?
Vidare så börjar jag undra vad poängen är med en hemlig lag? Det är nästan lite varning för godtycklighet här när en myndighetsperson kan påpeka för någon att de har brutit mot en lag, som tyvärr är hemligstämplad.
Den sista frågan jag ställer mig är; finns det egentligen något lagligt stöd för att belägga en lag med sekretess? Det är ju som jag skrev ovan, varje svensk medborgares skyldighet att känna till lagar och förordningar.
Kan bara återupprepa vad jag redan sagt, idioti.

Nä, nu ska jag fortsätta med det jag gjorde innan.
Hoppas någon tyckte det var intressant.

Taggar: politik, fildelning, irritation, pirater, funderingar

Kommentera

