Blandad kompott

På flykt från böckerna en liten stund efter lunch, kände att jag behövde göra lite annat.
Dagens projekt blev att installera lite grejer på min bärbara Gentoo-burk. Lättare sagt än gjort eftersom jag saknar nätuppkoppling på den just nu (funderar om man kan brygga genom denna datorn, men jag vete fan om jag orkar lägga energi på ett sånt projekt).

Via opassande-emma vill jag tipsa om att Timbuktus och Dregens låt ”Tack för kaffet” finns för laglig nedladdning i en hel massa format, och för er som inte vet hur man använder Bittorrent så har opassande även en guide som förklarar detta.

Anna Troberg påminner om EU’s Telekompaket och att slaget om FRA-lagen inte är vunnet än, samtidigt som hon påminner om att det faktiskt är vi som är regeringens arbetsgivare. Mycket läsvärt precis som Mark Klambergs inlägg om centerpartiets Johan Linander insikter om FRA-lagen. Bara att hoppas på att Johan Linander står på sig och vågar ta de politiska konsekvenserna.

Annat matnyttigt för dagen är Farmor Guns sammanställning över medias reaktioner på Fokus-reportaget om spelet bakom FRA-lagen förra veckan.

Inte fullt så intressant läsning är Computer Swedens lista över Svenska it-säkerhetsexperter, men där finns en del intressanta namn på den.

Nä, nu är det väl dags att fortsätta studera en stund till. Kanske… Fast en kopp kaffe har ju ingen dött av, och en sådan kan kombineras med läsandet.

Taggar: fildelning, fra, it-säkerhet, läsvärt, musik

Kommentera

