Lite tankar om lagförslag och terrorism

Satt igår och kikade lite i promemorian ”Civilrättsliga sanktioner på immaterialrättens område – genomförande av direktiv 2004/48/EG”, vill ju inte påstå att jag är speciellt hemma i språket som används och jag har väldigt svårt att se skillnader mellan vissa förändringar i lagtexten (att ett enda krångligt ord kan göra skillnaden).

Det var ändå rätt intressant att läsa promemorian, trots att jag inte gör anspråk på att förstå den fullt ut. Dock så tror jag mig ha förstått så mycket att upphovsrättsinnehavarna ska få tillåtelse att begära ut vem som står bakom ett IP-nummer, vidare så ska upphovsrättsinnehavaren även få samla in och behandla uppgifter om intrångsgörare (bl.a. IP-adresser) vad nu det rent praktiskt innebär. Det verkar också som att man riktar in sig på att kunna komma åt torrent-söksiter m.m. då man säger att ”(…)åtgärder som kan vidtas mot en intrångsgörare också skall kunna vidtas mot den som har medverkat till ett intrång”.
Intressant är även skrivningen om att den som har begått ett intrång ska bekosta lämpliga åtgärder för att sprida information om dom i målet. Varför har man skrivit in detta i förslaget? Förekommer det i andra lagar eller är det helt enkelt ett önskemål från vissa lobbyistgrupper för att förenkla deras skrämselpropaganda?
Kan förvisso vara så att jag har fått allt om bakfoten.

Hursomhelst så tycker jag personligen att promemorian i sig är skrämmande, privata aktörer tillåts att samla in IP-adresser och översätta dessa till namn för att jaga fildelare. Dessa intressegrupperna har tidigare inte gjort sig kända som några snälla små skolpojkar, och jag har svårt att tro att de kommer ändra sig. Tvärtom så tror jag att vi kommer se fall som liknar vissa i USA där folk dras inför rätta på felaktiga grunder eftersom de inte har velat skicka pengarna direkt till IFPI&co.

Likaså så kommer vi se en ökning i anonymisering av fildelningstjänsterna (borde kunna gå att köra torrents genom en proxy) och utnyttjandet av öppna trådlösa nätverk och liknande. Känner att jag behöver fundera mer över det här, men en sak är solklar redan nu och det är att jag inte gillar utvecklingen alls!

And now to something totaly diffrent!
Tydligen så kan terrorister använda World of Warcraft för att planera terrordåd, Bruce Schneier har mer info. Kan tilläggas att jag har sett liknande ”förutsägelse” fast då har det handlat om Second Life.

Kriget mot terrorismen är antagligen det mest meningslösa som någonsin har startats och jag häpnar över att britterna drogs med i det. Dom om några borde veta att terrorism inte kan bekämpas speciellt effektivt med vapenmakt.
De flesta av säkerhetsåtgärderna som har tagits fram sedan 9/11 är i princip helt verkningslösa. Det finns flera exempel, såsom den amerikanska spärrlistan som tydligen är ganska enkel att kringgå och fjanteriet om vätskor.
Det enda kriget mot terrorismen har åstadkommit är skenande kostnader, rädsla, inskränkningar i de mänskliga rättigheterna, minskad rättssäkerhet och en rejäl grogrund för nya terrorister. Så jag kan bara lyfta på hatten och säga till alla terrorister där ute ”Grattis, ni har vunnit.”.

Tyvärr så är ju inte politiker direkt kända för att lyssna, men de borde kunna tänka ett steg längre när det gäller detta ”krig”. Står kostnaderna för en viss åtgärd i proportion till dess effekt?
Eftersom man knappast kan skydda sig mot alla hot så måste man dessutom ställa sig frågan om det aktuella hotet är realistiskt och om de skyddsåtgärder man vidtar är effektiva i verkligheten eller om de bara ser bra ut på pappret.
Det senare finns det oräkneliga exempel på, exempelvis så har personer kunna gå rakt in i bagagekontrollen på en flygplats, ta på sig en overall och lagt en låda märkt ”BOMB” i flygplan utan att bli stoppade.

De flesta åtgärderna mot terrorism är i mina ögon endast ett spel för gallerierna, tyvärr så har hetsjakten gett oss saker som FRA-lagen och teledatalagringsdirektivet (dock så verkar det inte komma i höstproppen).

Nu ska jag ta en kopp kaffe, läsa igenom ”Spelet om FRA” och Twinglys statistik över bloggbävningen för att sedan fundera över vad jag ska göra i helgen förutom att packa ihop mitt rum.

Taggar: fildelning, fra, funderingar, politik

Kommentera

