Snikenhet de lux

Gallerian Wachtmeister i Karlskrona hamnat i rampljuset, dock inte på det bra sättet enligt min åsikt. Förvisso så sägs ju att all publicitet bra publicitet, men jag tillåter mig att tvivla.
Det som har gjort att de hamnar i rampljuset är att de inte vill att ideella organisationer ska stå och samla in pengar i gallerian utan att betala. Kostnaden för att stå och samla in pengar ska enligt uppgift vara 1500 kronor, vilket borde vara Sveriges högsta lokalhyra (då räknar jag med att en person som står med en insamlingsbössa lägger beslag på en kvadratmeter).

Enligt en företrädare för Wachtmeister så bedriver man inte ideell verksamhet i gallerian och tar därför ut vad man anser vara en skälig avgift för verksamheten.
Jag tror att det enda Wachtmeister kommer uppnå med detta är att Röda Korset och Frälsningsarmén ställer sig utanför deras portar, istället för innanför. Hursomhelst så kan man ju säga att Wachtmeister har profilerat sig, och de är troligen ensamma om detta beslutet i Sverige…
Frågan är om det är ett bra beslut eller om lokalpressen kommer fyllas med arga insändare i ämnet.

För mer objektiv rapportering i ämnet hänvisas till SR-Blekinge och Blekinge Läns Tidning.

När jag ändå pratar lokalt så ser jag att det är punkfestival på gång i Karlskrona på lördag, trevligt må jag säga. Frågan är om jag kommer att hedra den med min närvaro. Ska kika runt och se om jag kan snoka rätt på vilka band det är som ska spela.

Gårdagens FRA-demonstrationer verkar i alla fall ha väckt uppmärksamhet i gammelmedia vilket jag tycker är bra. Och det verkar även som att det finns tillräckligt många allians-ledamöter för att fälla lagen, vilket också är bra.
Nu gäller det bara att behålla skärpan på motståndet så att lagen rivs upp, och det gäller även att behålla skärpan mot kommande lagar såsom datalagringsdirektivet som är på ingång.
Likaså så har vi EU’s telekompaket som innehåller en del obehagligheter.

Nä, nu har jag varit på flykt undan böckerna lite för länge igen.
Ha en bra dag ni där ute!

(Lär ju inte vara någon som tyckte detta var intressant)

Taggar: politik, funderingar, irritation

Kommentera

