Ett trygghets-USB

Har suttit och funderat på att fylla ett USB-minne med säkerhetsrelaterade prylar så att man kan klara det mesta på vilken dator som helst.
Det jag tänkte mig på minnet var verktyg såsom GnuPG (och tillhörande nycklar), PasswordSafe (med tillhörande lösenordsfil), säkerhetsprogrammet till Bank-ID (eller i alla fall installen) och certifikatet.

Dock så insåg jag att det finns en hel del saker som inte är så bra om de hamnar i fel händer (privata gnuPG-nycklar, databasen till PasswordSafe och certifiktatet till Bank-ID). Så vad göra?
Jo, man skapar en TrueCrypt-container som innehåller ovanstående ”hemliga” saker, vilket medför att även TrueCrypt måste finnas med på USB-minnet. Alltså måste man hålla reda på två skilda lösenord, ett till TrueCrypt-containern och ett till PasswordSafe-filen (annars är det ganska kört, finns ju dock inget som hindrar en att ha backup på det som finns i containern om man tappar det lösenordet.).

Min grundtanke med detta lilla USB-minne är i första hand att verkligen kunna ha olika inloggningsuppgifter/lösenord till olika webbplatser, och dessutom kunna använda bra lösenord på samtliga. Därför vill jag ha med mig min passwordsafe.
Jag vill även kunna kryptera och signera e-mails och liknande oavsett vilken dator jag använder mig av.
BankID’et är inte så nödvändigt att bära med sig, men det har vart tillfällen då jag svurit över att jag inte haft det med mig alls (det är därför det ligger usb-minnet i nyckelknippan nu).

Hade faktiskt vart lite schysst om man kunde köra TOR direkt från usb-pinnen också så man kan surfa anonymt var man än är… Nåt att testa.

Ska fixa ett lagom stort USB-minne nu och skapa denna säkerhetspinne.
Ha en bra kväll!

Kommentera

