Lördag

Sitter och väntar på att morsan och hennes gubbe ska komma hem från Tyskland så jag kan få hjälp med lite papper som behöver skrivas på.
Under tiden ska jag skriva under min senaste lönerapport och fundera hur jag ska transportera den till jobbet, känns som att jag får ta till posten eller kollegor eftersom jag inte ska hoppa in förräns i Oktober igen.

Annars är allt lugnt i lilla Tingsryd, som vanligt. Blir ganska lätt tråkigt här för min del, fast det beror sannolikt på att jag egentligen är en utböling och i princip bara var nattaktiv när jag bodde här senast.

Hm, nu fick skrivaren spatt. Blinkar och surrar. Står kalibrerar i displayen så den gör antagligen något vettigt.

Påminner mig om en liten episod för några år sedan då jag portscannade en polares dator över nätet för att visa honom hur mycket information man kan få ut av det. Hans skrivare löpte amok och skrev ut en sida med lustiga symboler på, tror det var strax efter att jag avverkat port 512 eller nåt sånt. Var ganska skojigt i alla fall. I samma veva lyckades en annan kompis få sin internet-uppkoppling avstängd då hans hemmabyggda router delade ut ip-adresser till alla andra i hans trappuppgång eftersom han hade ställt in DHCP-server på samtliga portar (inklusive up-linken).

Frågan är om det är något bra på TV idag…
Annars skulle jag kunna sätta mig och fundera över ett Kult-äventyr jag har haft i tankarna ett tag. Frågan är bara hur jag ska lägga upp det för att få ihop det snyggt utan att ge iväg för mycket redan i början.

En sak som irriterar mig något fruktansvärt är min mp3-spelare. När man pluggar in den i datorn så dyker den upp som ”Samsung-blahablaha” i Den här Datorn, dubbelklickar man på den så är det en diskenhet som underkatalog (”Flash-blaha”) och där finns katalogerna och filerna.
Problemet är att man måste göra två steg för att kunna lägga till filer (jag vägrar använda det oanvändbara programmet som medföljde) och det verkar inte vara helt lätt att spela upp filerna direkt från spelaren i datorn. Störigt som fan.
Min gamla noname-spelare funkade bättre eftersom den funkade som ett vanligt USB-minne när man kopplade in den i datorn.

Och nyss dök en av morsans kompisar upp med en svampkorg, synd att morsan inte var hemma så hon kunde få hjälp med att identifiera den mystiska svampen. Jag känner igen en trattkantarell, Karl-Johan och flugsvamp, inte så mycket mer om man säger så…

Kommentera

