Den dansande kocken

Skulle tro att grannarna har gett mig det namnet nu sen jag rockade loss vid spisen till MBT’s klassiker ”Den makalösa Manicken”. Sjukt bra låt enligt mig. Om ni inte har hört den så tycker jag att det är dags att snoka reda på den på ett eller annat sätt. För den som inte vet vem MBT är så är det mannen bakom ”Abba-soundet” och sannolikt Sveriges mest kända ljudtekniker.

Om någon undrar vad det var för mat jag tillredde så var det baconlindad kyckling med en potatis-gryta till. Nu är det så att recept inte är min starka sida, men jag gör ett försök att förklara vad det var jag gjorde.

Kycklingen är inte så svår, bara att ta en kycklingfilé och linda bacon runt den. Sedan slänger man den i en stekpanna en stund så man får lite färg på baconen och sedan förflyttar man hela rasket in i ugnen som står på 175 grader och låter det stå där i cirka 20 minuter.

Potatisgrytan är lite värre, men jag ger ingredienserna i alla fall och lite tillagningsinstruktioner.
Ta lagom mängd potatis, röd eller gul lök och vitlök.
En burk champinjoner, en burk krossade tomater, matlagningsgrädde och en skvätt (ett halvt till ett glas) valfri öl.
Salt, peppar, paprikapulver, basilika och oregano.

Skiva potatisen, hacka löken och vitlöken. Släng i en stekpanna tillsammans med lite margarin och champinjonerna, salta och peppra, och låt steka tills löken är klar.
Häll på ölen, de krossade tomaterna och matlagningsgrädden och låt koka upp. Ös i de övriga kryddorna och låt koka på svag värme tills potatisen är mjuk, smaka av med salt och peppar och lite skön musik.

Svårare än så är det inte egentligen. Skön musik i mitt fall var, som sagts ovan, MBT men även Gåslåt och Håll käft med Måns Klang (Loke Nybergs alterego) och Ghost Division med Sabaton.

Hoppas någon tyckte det var intressant läsning!

Tags: Matlagning, musik, recept, svammel, vardag

Kommentera

