Anonyma e-mejl del II

Kommer en fortsättning på föregående postning, eller uppföljning.
Efter en busstur hem och en välförtjänt pizza så satte jag mig vid datorn igen och började snoka runt lite.
Mejlsystemet jag pratade om i förra posten borde vara av typen Mixmaster (type II anonymous remailer). Sedan finns ytterligare två varianter, nämligen Cypherpunk (Type I) och Mixminion (type III). Väldigt förenklat verkar det som att Cypherpunk bara avidentifierar mejlet, likt en proxy, medan Mixmaster och Mixinion skickar mejlet olika vägar och är ett par snäpp mer avancerade.
För den som är nyfiken på hur de tre typerna fungerar och skillnaderna mellan dem så rekommenderar jag följande tre Wikipediaartiklar:
Cypherpunk_anonymous_remailer, Mixmaster_anonymous_remailer och Mixminion.
Tyvärr inte så informativa, men man kan följa utlänkarna till mer informativa sidor som tillexempel
http://mixminion.net/ och
Mixmaster officiell hemsida (icke att förväxla med Mix Master Mike ;)).

Ska läsa på mer om detta för att se vilka fel jag gjorde i min förra postning…

Hursomhelst så funderade jag under bussturen, bortsett från när jag satt och försökte lyssna mig till vad det var för musik personen framför mig lyssnade på, hur bra denna formen av anonymisering skyddar mot sociogrambyggande.

En utomstående kan inte genom att betrakta mejlet veta till vem det ska, alternativt från vem det kom. Det dom kan se är att det ska till, eller från, en anonym remailer. Detta i sig kan göra att trafiken, och personerna bakom den, blir intressant. En annan sak som talar för detta är att det är ganska få som utnyttjar denna tekniken.

Att få personer utnyttjar tekniken i kombination med fåtalet servrar gör att en utomstående skulle kunna dra tänkbara slutsatser om vilka jag kommunicerar med. Om det dessutom är så att mina kommunikationsmönster redan är kartlagda innan jag började anonymisera, så kan de dra ännu mer tänkbara slutsatser vart mejlet hamnar genom att kika extra noga på hos vilka av mina tidigare kontakter det ploppar upp mejl från anon-servrar.
Detta kan tänkas leda till att trafiken blir ännu intressantare eftersom jag helt plötsligt har gjort valet att kommunicera anonymt med mina tidigare kontakter.

Hursomhelst så gör systemet, från min synvinkel, att ett eventuellt sociogram blir mer osäkert än tidigare eftersom det bygger på antagningar om vem som kommunicerar med vem.

Nu ska jag slappa framför Family Guy och ta en öl.
Ha en bra kväll ni som får för er att läsa detta och bli inte alltför paranoida!

PS. Personen framför mig lyssnade på någon form av tyngre musik, kunde dock inte identifiera bandet. Lite irriterande när någon har det så högt i lurarna att man hör tillräckligt för att kunna dra slutsatser, men inte kan identifiera helt säkert…

(intressant?)

Kommentera

